Op de nieuwe site www.nibud.nl/beleggingsverzekeringen wordt uitgelegd hoe de consument zijn polis kan aanpassen. De special is mede tot stand gekomen met hulp van het Verbond van Verzekeraars.
Bezitter beleggingshypotheek: kom in actie
Beleggingsverzekeringen waarbij in het verleden te hoge kosten zijn berekend worden ook wel woekerpolissen genoemd. Hoewel compensatie is uitgekeerd voor deze kosten, bestaan er ook voor veel van deze lopende polissen betere alternatieven. Volgens het Nibud zijn desinteresse, wantrouwen en onwetendheid de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering niet proberen de beleggingsverzekering te verbeteren. Maar het instituut adviseert toch het gesprek aan te gaan en alternatieven te onderzoeken, omdat het vaak financieel voordeel kan opleveren. Dit is zeker belangrijk voor consumenten die een beleggingshypotheek hebben. Bijna de helft van de mensen met een beleggingshypotheek, laat deze polis ongewijzigd doorlopen. ‘Als mensen niets doen, kunnen ze aan het eind van de looptijd tot de conclusie komen dat dat ze tienduizenden euro’s tekort komen en de hypotheek niet kunnen aflossen. Ze kunnen dan met een restschuld blijven zitten’, aldus Gerjoke Wilmink, directeur van het Nibud.
Voortzetten, wijzigen, stopzetten
Op www.nibud.nl/beleggingsverzekeringen wordt uitgelegd hoe de consument zijn beleggingshypotheek of -verzekering kan aanpassen. Met informatie, een stappenplan en een checklist krijgt de consument een beeld van het totale proces. Verzekeraars en tussenpersonen (adviseurs) zijn verplicht klanten gratis een hersteladvies aan te bieden. In dat gesprek moeten ze hun klanten helpen een weloverwogen keuze te maken voor de toekomst van die beleggingsverzekering: voortzetting, wijziging of stopzetting. Met www.nibud.nl/belegggingsverzekeringen kan de consument zich goed voorbereiden op zo’n gesprek en achteraf beoordelen of de verzekeraar of adviseur hem goed heeft voorgelicht.
Gesprek levert (financieel) voordeel op
Uit eerder Nibud-onderzoek onder bezitters van een beleggingsverzekering blijkt dat de meeste consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering, daar heel tevreden over zijn. Voor velen heeft het financieel iets opgeleverd, doordat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23%) of een hogere eindopbrengst verwachten (18%). Bovendien gaf meer dan de helft aan na het hersteladvies beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie. Het Verbond van Verzekeraars steunt het initiatief van het Nibud, omdat het Verbond het van belang vindt dat ook consumenten worden bereikt die om welke reden dan ook niet met hun eigen verzekeraar of adviseur in gesprek willen.
Bron: Nibud
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99