Minister Dijsselbloem van Financiën heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd over de onderzoeksopzet voor het onderzoek naar standaardproducten. Het onderzoek moet antwoord geven op de vraag welk effect de introductie van een standaardproduct heeft op het keuzegedrag van consumenten. Ook de vraag of consumenten beter passende keuzes maken moet door het onderzoek worden beantwoord.
Consumenten zijn niet altijd beter af als banken of verzekeraars verplicht zijn een standaardproduct aan te bieden voor bijvoorbeeld pensioensparen of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De concurrentie tussen aanbieders zal waarschijnlijk niet toenemen. Prijs en kwaliteit worden daardoor niet beter. Ook keuzestress of verkeerde productkeuzes worden vermoedelijk niet minder. Het kan er zelfs toe leiden dat consumenten minder goede keuzes maken. Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in haar rapport, dat mede op verzoek van de minister van Financiën is opgesteld.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op verzoek van de minister van Financiën onderzoek gedaan naar het effect van financiële standaardproducten op het keuzegedrag van consumenten. In dit onderzoek is onder meer gebruik gemaakt van gedragswetenschappelijke inzichten.
Verzekeraars komen vanaf 1 januari met een ingrijpende herziening van de manier waarop klanten worden geïnformeerd over wat gedekt is in een verzekering. Voor de vijftien meest gangbare verzekeringen gaan strikte regels gelden voor het weergeven van de belangrijkste eigenschappen van een polis. Via uniforme iconen wordt in een oogopslag duidelijk gemaakt wat wel, maar ook wat niet onder de dekking valt. Met deze digitale ‘verzekeringskaarten’ komt de sector tegemoet aan een sterke wens van consumenten, die blijkens onderzoek vaak niet goed op de hoogte zijn van de voorwaarden en uitsluitingen.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.