MijnFintool

Nieuws

Monitor Activiteiten zorgverzekeraars overstapseizoen

In de 'monitor activiteiten' wordt antwoord gegeven op twee hoofdvragen: (1) hoe werven zorgverzekeraars verzekerden? en (2) hoe is de informatievoorziening aan verzekerden?

Hieronder de belangrijkste bevindingen uit de monitor.

Het aanbod van polissen
Het aantal modelovereenkomsten (oftewel: polissen) is afgenomen van 71 in 2015 naar 60 in 2016. Deze polissen worden echter niet alleen door zorgverzekeraars, maar ook door (openbare) collectiviteiten, volmachten, tussenpersonen en vergelijkingssites aan verzekerden aangeboden. Omdat dezelfde polissen door verschillende aanbieders van zorgverzekeringen worden aangeboden, is het aantal keuzes op de zorgverzekeringsmarkt in de beleving van verzekerden groot.

Acceptatie voor de aanvullende verzekering
De monitor wijst uit dat het percentage (medisch) aanvullende verzekeringen dat alleen toegankelijk is ná medische selectie is gedaald van 42 in 2012 naar 2 in 2016. Deze medische selectie geldt uitsluitend voor de meest uitgebreide aanvullende verzekeringen. Daarnaast geldt in 2016 bij 29% van de aanvullende tandartsverzekeringen medische selectie. Alle zorgverzekeraars bieden ten minste één tandartsverzekering aan die zonder medische selectie of wachttijd toegankelijk is.

Informatievoorziening aan verzekerden
Uit het rapport komen de volgende positieve resultaten naar voren aangaande de informatievoorziening door zorgverzekeraar aan verzekerden:  
1.    Bij verreweg de meeste zorgverzekeraars is de informatie over de polis en bijbehorende polisvoorwaarden snel te vinden op de website;
2.    Zorgverzekeraars proberen de polisvoorwaarden vaker op een begrijpelijk taalniveau voor verzekerden te formuleren;
3.    Verzekerden hoeven geen persoonskenmerken (zoals hun leeftijd) in te vullen voordat de premie zichtbaar is;
4.    Zorgverzekeraars bieden tools aan die verzekerden kunnen gebruiken om na te gaan welke zorgaanbieders gecontracteerd zijn;  
5.    Zorgverzekeraars wijzen verzekerden via diverse kanalen op de mogelijke financiële consequenties van selectieve zorginkoop.

Zorgverzekeraars formuleren de polisvoorwaarden op een relatief hoog taalniveau. Verschillende zorgverzekeraars ondernemen daarom acties om hun polisvoorwaarden begrijpelijker te presenteren. Door het taalniveau zodanig te formuleren dat het voor een breder publiek toegankelijk is, worden verzekerden in staat gesteld om een afgewogen keuze te maken.

Download: "Monitor" (pdf, 149 pagina's)

Rectificatie monitor overstapseizoen 2016 - 2017, "Rectificatie passage over provisie bij afsluiten van een zorgverzekering", pdf, 2 pagina's), 23 juni 2016

Bron: Rijksoverheid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

14 mrt 2016

Laatst gewijzigd

24 jun 2016

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1