MijnFintool

Nieuws

Kifid: Beperkte zorgplicht bij ontbreken doorlopende provisie

De reikwijdte van de zorgplicht van een adviseur hangt af van de omstandigheden van het geval. Hierbij is onder meer van belang of de adviseur enkel provisie ontvangt voor het afsluiten van de verzekering of tevens een doorlopende jaarlijkse provisie. In het laatste geval mag van de adviseur verwacht worden dat hij ook diensten verricht voor de door hem ontvangen (periodieke) vergoeding. Nu in het onderhavige geval geen sprake is van een doorlopende provisie, doch uitsluitend van een provisie voor het afsluiten van de verzekering, kan van Adviseur in een geval als het onderhavige niet worden verwacht dat hij bij elke wetswijziging nagaat of deze relevant is voor Consument en, indien dit het geval is, Consument hierover informeert.

Daar komt bij dat de zorgplicht van een adviseur in zijn algemeenheid niet zover reikt dat hij zijn klanten individueel actief dient te informeren over wetswijzigingen. De stelling van Consument, dat Adviseur haar had moeten informeren over de mogelijkheid haar kapitaalverzekering in box 1 te laten plaatsen, dient dan ook te worden verworpen.

Lees hier de volledige uitspraak (pdf, 3 pagina's)


Bron: Kifid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

17 mrt 2016

Laatst gewijzigd

17 mrt 2016

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1