Definities en reikwijdte
Waar in deze brief wordt gesproken over ‘overstappen’, wordt daaronder verstaan het sluiten van een betaalrekening bij de ene bank en het openen van een nieuwe betaalrekening bij een andere bank. Overstappen van spaarrekening of een andere rekening dan de betaalrekening blijven in deze brief buiten beschouwing.
IBAN
Uit het onderzoek van DNB volgt dat invoering van IBAN-portabiliteit in Nederland zeer complex is. Zo zullen bij alle partijen in de betaalketen technische en operationele aanpassingen noodzakelijk zijn, ook bij aanbieders buiten Nederland. Zo zal het routeringmechanisme van betaalopdrachten van de huidige IBAN-infrastructuur aangepast moeten worden. Nu geeft de bankcode in elke IBAN (niet alleen de Nederlandse) aan waar een betaalrekening wordt aangehouden. Bij IBAN-behoud in Nederland kan daar niet meer automatisch van uitgegaan worden. Een oplossing is het creëren van een centraal raadpleegbestand met daarin de IBAN’s van alle overstappers. Dat bestand zou geraadpleegd moeten worden door banken en andere partijen om te controleren of de begunstigde een overstapper is, zodat een betaling naar de juiste bank kan worden geleid. Verder is noodzakelijk dat banken processen inrichten om enerzijds de uitgifte van bestaande IBAN’s door andere banken mogelijk te maken (porteren) en anderzijds om een overstap soepel te laten verlopen met zo min mogelijk onderbreking van dienstverlening.
Conclusie van dit onderzoek is dat invoering van IBAN-portabiliteit in alleen Nederland technisch mogelijk is, maar een dermate grote impact zal hebben op het huidige routeringsmechanisme dat dit om complexe aanpassingen vraagt van alle stakeholders, ook van banken buiten Nederland. Derhalve concludeert DNB in dit rapport dat invoering van IBAN-portabiliteit in alleen Nederland om technische en operationele redenen is af te raden.
Overstapservice
"Uit de evaluatie verricht in opdracht van de Betaalvereniging Nederland volgt dat gebruikers de overstapservice positief beoordelen, namelijk gemiddeld met een 7.8. Dit is iets lager dan de beoordeling uit de evaluatie van 2011. Mensen onder de 35 jaar geven de overstapservice overigens een iets lager cijfer: een 7.4.
Het voornaamste punt van ontevredenheid over de overstapservice betreft de aanpassing van automatische incasso’s aan het nieuwe rekeningnummer door incassanten. Een ander verbeterpunt is de communicatie over wat overstappers zelf nog moeten regelen bij een overstap. Overigens merk ik ook hier op dat de overstapservice in het algemeen bij niet veel mensen bekend is."
Betaalinitiatiedienst
De betaalinitiatiedienst is een dienst voor het initiëren van betaalopdrachten, op verzoek van de betaaldienstgebruiker, met betrekking tot een betaalrekening die bij een andere betaaldienstverlener wordt aangehouden. Met andere woorden: de betaaldienstverlener initieert de betaling ten behoeve van de consument. Een voorbeeld hiervan is het Duitse Sofortüberweisung.
Rekeninginformatiedienst
De rekeninginformatiedienst is een online-dienst voor het verstrekken van geconsolideerde informatie over een of meer betaalrekeningen die de betaaldienstgebruiker bij een of meer betaaldienstverleners aanhoudt.
Downloads:
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99