De toename van het aantal kleine ondernemers brengt uitvoeringskosten met zich mee, terwijl er nauwelijk inkomsten tegenover staan, stelt de Belastingdienst.
Door de opkomst van internetplatforms vinden partijen elkaar snel in vraag en aanbod. Hierdoor begeven particulieren zich makkelijker op de markt als aanbieder van producten of diensten en is voor de handhaving de vraag relevant of zij optreden als consument, als ROW'er of als ondernemer. De overgang van acteren als consument naar acteren als ondernemer vervaagt waardoor het aantal ondernemers stijgt. In de praktijk is het onderscheid vaak lastig te maken. Bij welk aantal is de hobbyist die fietsen opknapt en verkoopt via Marktplaats nog steedts hobbyist en bij welk aantal wordt hij ondernemer. Of treedt de thuiskok die vier keer per jaar zijn woonkeuken openstelt als thuisrestaurant naar buiten als hobbyist of moet deze als ondernemer worden gezien. En wat als dit niet vier keer is maar 24 keer is? Vragen waar de Belastingdienst niet altijd een zwart/wit antwoord voor heeft.
C2B
De opkomst van C2B prestaties van dienstverleners, zoals bloggers en vloggers, stelt de Belastingdienst voor nieuwe handhavingsvraagstukken. Ook hier speelt de vraag wanneer iemand hobby blogger - en dus 'C' is - en in welke situatie in de praktijk sprake is van ondernemerschap. Een ander vraagstuk is wat tot het inkomen behoort: naast een vergoeding voor het bloggen (veelal afgesproken prijs per blog) genieten bloggers ook vaak materiele voordelen als tegenprestatie. Dit kan oplopen tot serieuze bedragen.
Download:
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99