MijnFintool

Nieuws

Effecten van standaardproducten op keuzegedrag van consumenten

Minister Dijsselbloem heeft de Tweede Kamer een brief over het onderzoek naar de effecten van standaardproducten op het keuzegedrag van consumenten toegezonden.

 

Download

Standaardproducten zouden in theorie drie doelen kunnen dienen:
(1) het verbeteren van de marktdiscipline door consumenten, door de vergelijkbaarheid van het aanbod te verbeteren.
(2) Het sturen van het keuzegedrag van consumenten in een maatschappelijk wenselijke richting.
(3) Het verminderen van de keuzestress en daaruit voortvloeiend uitstelgedrag bij consumenten met als mogelijk onwenselijk gevolg dat er onderconsumptie optreedt en behoeften aan financiële producten onvervuld blijven.

Bevindingen

Het onderzoek heeft alle drie de doelstellingen die een standaardproduct zou kunnen dienen empirisch getoetst. De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat standaardproducten niet de gewenste doelstellingen bereiken.

1. Standaardproducten zorgen voor meer vergelijking, maar maken keuzes moeilijker
2. Standaardproducten hebben geen sturend effect op keuzes
3. Standaardproducten gaan uitstelgedrag niet tegen

Default

De impact van automatische standaardkeuzes is ook empirisch uitgebreid onderzocht. Automatische standaardkeuze betekent dat keuzes voor mensen worden gemaakt, maar ze daar nog wel van af kunnen wijken (‘default’ of ‘opt-out’genoemd). Uit onderzoek blijkt dat mensen ondanks de keuzevrijheid toch vaak bij de ‘default’ blijven.

Bron: Rijksoverheid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

08 nov 2016

Laatst gewijzigd

08 nov 2016

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1