Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
9 mrt 2017 Nieuws

Verzekeringskaarten staan model voor Europese standaard

Nederlandse Verzekeringskaarten hoeven slechts in beperkte mate te worden aangepast aan de eisen die EIOPA stelt aan het Insurance Product Information Document (IPID). Dat blijkt uit het definitieve format dat de toezichthouder bij de Europese Commissie heeft neergelegd.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Alle Europese verzekeraars moeten met ingang van 2018 voor hun non-life consumentenproducten een IPID beschikbaar stellen aan hun klanten. Nederland heeft een voorsprong, omdat in 2015 al is gestart met de implementatie van de Verzekeringskaarten, als verdere ontwikkeling van de eerdere Productwijzers. De Verzekeringskaarten dienen hetzelfde doel: consumenten in één oogopslag duidelijk maken wat binnen hun polis wel en niet is gedekt.
Sinds de introductie zijn Verzekeringskaarten  voor 35 producten opgeleverd; vanaf 1 januari dit jaar (en vanaf 1 juli voor de tweede lichting Verzekeringskaarten) moeten Nederlandse verzekeraars deze, aangepast aan de eigen producten, op de eigen website gepubliceerd hebben. Inmiddels hebben zo’n 130 verzekeraars en volmachten in totaal ruim 1240 kaarten gemaakt, elke dag bekijken meer dan duizend consumenten een Verzekeringskaart.

Klantonvriendelijk

Met de komst van een Europese standaard, voortkomend uit de Insurance Distribution Directive (IDD), bestond aanvankelijk het risico dat de Nederlandse kaarten rigoureus moesten worden aangepast. Dat was om meerdere redenen onwenselijk, niet in de laatste plaats omdat de Verzekeringskaarten aan uitgebreid consumentenonderzoek onderworpen zijn. In de oorspronkelijke plannen van EIOPA zaten voorstellen om de IPID als een soort brochure, dus met veel tekst, te maken. Een variant die voor de Nederlandse consument niet meer werkt. Het Verbond heeft daarom alle opgedane kennis in een vroeg stadium ingebracht bij EIOPA.

Blokken en iconen

Het Verbond is blij met het resultaat. Het uiteindelijke Europese ontwerp is voor een belangrijk deel afgeleid van de Nederlandse Verzekeringskaarten. Zo wordt gewerkt met blokken en iconen en anders dan in de eerdere concept-plannen is de keuze voor het lettertype vrij, zijn de kopjes klantvriendelijker, is de maximale lengte van twee pagina’s losgelaten en is er ruimte voor een webbased toepassing.

Het format van EIOPA kunt u hier te bekijken. (pdf, 1 pagina)

Bron: Verbond van Verzekeraars

Lees ook…

Steeds meer Verzekeringskaarten online

Het aantal Verzekeringskaarten dat online staat, neemt gestaag toe. En dat geldt ook voor het aantal bezoekers. Verzekeraars moeten vanaf 1 januari 2017 voor 15 producten een Verzekeringskaart op hun website hebben staan.

‘Let op! Geld lenen kost geld’ geen onmiddellijk effect in verkoopomgeving

De waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft geen onmiddellijk effect op het gedrag en de houding van consumenten wanneer zij online een lening afsluiten. Dit is een conclusie uit het rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM): ‘Let op! Geld lenen kost geld; een onderzoek naar de effectiviteit van een waarschuwing in kredietreclames.’ Het onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met het ministerie van Financiën.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

9 mrt 2017

Laatst gewijzigd

9 mrt 2017

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2019. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.