Download: "Reparatieformulier" (pdf, 3 pagina's)
Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en VastgoedPRO hebben met ingang van 1 juni de voorwaarden voor makelaarsdiensten verbeterd. Dat was nodig omdat de vorige voorwaarden waren verouderd. Het was onder meer niet meer duidelijk wat een makelaar precies doet en wat het kost. We hebben de NVM en VBO gevraagd ook mee te doen met de nieuwe voorwaarden. Dat doen ze vooralsnog niet. Maakt u gebruik van een VBO- of NVM-makelaar en wilt u wél de verbeterde voorwaarden, print het ‘reparatieformulier’ en ga daarmee naar uw makelaar.
De makelaarsvoorwaarden gelden als consumenten een makelaar inschakelen voor de aankoop of verkoop van een woning. In de huidige voorwaarden van NVM en VBO zijn de volgende punten verouderd:
Welke werkzaamheden In de algemene voorwaarden van VBO en NVM is niet goed verwoord welke werkzaamheden de makelaar precies gaat uitvoeren
In de nieuwe voorwaarden die de consumentenorganisaties met VastgoedPRO zijn overeengekomen is volstrekt helder geregeld wat de makelaar precies gaat doen om tot de verkoop of aankoop van een woning te komen en welke vergoeding de makelaar ontvangt voor zijn inspanningen. Daartoe zijn naast de algemene voorwaarden een modelopdracht opgesteld en een prijslijst. Op die manier wordt het voor consumenten gemakkelijker om offertes van makelaars te vergelijken. Ook zijn de algemene voorwaarden in begrijpelijke taal opschreven zodat de meeste consumenten de betekenis daarvan kunnen doorgronden. Vaktermen en juridisch jargon zijn uit de voorwaarden verdwenen. Tenslotte zijn inhoudelijke verbeteringen overeengekomen met VastgoedPRO over de gevolgen van bijzondere situaties die kunnen voorkomen zoals een echtscheiding of overlijden aan de kant van de opdrachtgever.
Bron: VEH
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99