Download:
Er kunnen zich echter omstandigheden voordoen waarin het noodzakelijk is om een ontheffing (waiver) te verlenen van de verplichting tot transparantie voor de handel en om uitstel te verlenen voor het openbaar maken van gegevens met betrekking tot uitgevoerde transacties. Hierbij kan worden gedacht aan de situatie dat (onbedoeld) afbreuk wordt gedaan aan de liquiditeit omdat vanwege de verplichting om bied- en laatprijzen openbaar te maken door beleggers ingenomen risicoposities zichtbaar worden.
In verband hiermee kan (door de betrokken nationale toezichthouder) bijvoorbeeld vrijstelling worden verleend van de verplichting tot transparantie voor de handel, indien er sprake is van Large-In-Scale (LIS) orders, dat wil zeggen orders “die van aanzienlijke omvang zijn in verhouding tot de normale marktomvang”. Door gebruik te maken van deze LIS-waiver voorkomt (bijvoorbeeld) een institutionele belegger, zoals pensioenuitvoeringsbedrijven, dat de door hem met betrekking tot een LIS-order ingenomen risicopositie per omgaande publiek wordt en andere beleggers de prijzen kunnen opdrijven.
Van een dark pool is onder meer sprake, indien bij de handel in financiële instrumenten op een transparant handelsplatform gebruik wordt gemaakt van een vrijstelling van de verplichting tot transparantie voor de handel (pre trade transparency waiver). In MiFIR worden de voorwaarden aangescherpt waaronder van dergelijke waivers gebruik kan worden gemaakt teneinde de omvang van handel in dergelijke dark pools te verminderen en mogelijke schade voor het prijsvormingsmechanisme te mitigeren.
De nota van wijziging bevat tevens een (nieuw) artikel 2:99b van de Wft. Dat artikel ziet op beleggingsondernemingen met zetel in een derde land die voornemens zijn in Nederland uitsluitend beleggingsdiensten te verlenen aan per se professionele beleggers of IATPs. Op grond van artikel 2:99b geldt voor dergelijke beleggingsondernemingen geen verplichting om een bijkantoor in Nederland te vestigen. Wel moeten zij beschikken over een contactpersoon met adres in Nederland. Dit vereiste waarborgt dat het gegevensverkeer tussen de AFM en DNB en de in derde landen gevestigde beleggingsondernemingen op ordelijke en efficiënte wijze kan plaatsvinden. Dit contactpersoonvereiste bewerkstelligt verder dat de toezichthouders via de contactpersoon op rechtsgeldige wijze mededelingen kunnen doen aan de in een derde land gevestigde beleggingsonderneming.
Moet over research straks btw worden betaald?
Indien sprake is van een zelfstandige researchdienst zal over die dienst inderdaad btw moeten worden betaald.
Beoogde datum inwerkingtreding: 3 januari 2018
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99