Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
19 dec 2017 Nieuws

Moet consument zelf polisblad controleren?

Een Consument heeft via zijn Tussenpersoon een verzekering voor zijn auto gesloten. Enkele weken na de aankoop van de auto, wordt deze gestolen. De Consument ontdekt na de diefstal dat de auto enkel tegen wettelijke aansprakelijkheid is verzekerd.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Consument stelt dat hij destijds Tussenpersoon heeft verzocht om de auto beperkt casco te verzekeren en vordert het aankoopbedrag van de auto terug bij Tussenpersoon.

Plicht

De Commissie overweegt dat op Consument de plicht rust om het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren.

Dit geldt te meer nu Consument stelt dat er uitgebreid met de Tussenpersoon over de dekking is gesproken. Voor zover Consument deze controle had gedaan, had hij met een geringe inspanning kunnen ontdekken dat de dekking zoals aangegeven op het polisblad, niet correct was. Aangezien de Tussenpersoon geen reactie van Consument ontving, mocht hij uitgaan van de juistheid van het polisblad en de daarop vermelde dekkingen.

Tijdsverloop

De Commissie volgt Consument niet in de stelling dat er een korte tijd zat tussen het ontvangen van het polisblad en de diefstal van de auto, waardoor hij geen tijd heeft gehad om het polisblad door te nemen. Uit de overgelegde stukken blijkt dat er ruim een maand tijdsverloop heeft gezeten tussen het ontvangen van het polisblad en de diefstal. Consument heeft derhalve voldoende tijd gehad om het polisblad op juistheid te controleren.

Beslissing

De vordering wordt afgewezen.

Lees hier de volledige uitspraak.

Bron: Kifid

 

Lees ook…

Kifid: zorgplicht blijft ondanks toezending jaarlijkse waardeopgave polis

De waardeontwikkeling is achtergebleven bij de oorspronkelijke verwachtingen waardoor bij het einde van de verzekering een restschuld overblijft. De Commissie (Kifid) is van oordeel dat de adviseur is tekortgeschoten in haar zorgplicht.

Kifid: consument heeft ook eigen verantwoording

Voor zover Consument van mening is dat zij ten tijde van het online sluiten van de verzekeringsovereenkomst niet is gewaarschuwd, overweegt de Commissie dat Verzekeraar voldoende heeft onderbouwd dat hij Consument bij de internetaanvraag door middel van een ‘floater’ heeft geïnformeerd over de vereiste beveiligingsnormen.

Kleine letters polisvoorwaarden enkel te lezen met vergrootglas toch geldig?

Consument heeft bij Verzekeraar een verzekering afgesloten met dekking bij overlijden en ernstige aandoeningen. Op de voorzijde van het polisblad is een zgn. handtekeningclausule opgenomen waarin is bepaald dat verzekerden verklaren kennis te hebben genomen van de op de achterzijde van het polisblad gedrukte voorwaarden.

Autoverzekering met alarmclausule?

Consument sluit via de Adviseur een autoverzekering. Op het polisblad is vermeld dat de auto moet zijn beveiligd met een klasse 3 beveiligingssysteem. De auto beschikte over dit beveiligingssysteem. Na diefstal wordt de claim door de verzekeraar afgewezen, omdat Consument niet in het bezit was van een geldig certificaat ten aanzien van het beveiligingssysteem.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

19 dec 2017

Laatst gewijzigd

19 dec 2017

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.