Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
28 mrt 2018 Nieuws

Q&A eCall

In een document zijn vragen en antwoorden opgenomen over eCall (automatisch contact met 112 bij een ernstig ongeval).
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Download: "eCall" (pdf, 3 pagina's)

In welke situaties kan eCall handmatig worden geactiveerd?

Bijvoorbeeld wanneer een automobilist betrokken is bij een ongeval en de automatische eCall niet geactiveerd is. Of wanneer een automobilist getuige is van een ongeval van een andere weggebruiker (auto, motor, fietser, voetganger, etc.). De automobilist dient dan wel ter plaatse te blijven. Het is niet de bedoeling dat eCall handmatig wordt geactiveerd wanneer men een ongeval ziet, waar men toevallig langs rijdt. Dat zou de 112-centrale onnodig belasten met als risico dat iemand anders die in nood verkeert moet wachten.
Ook mag eCall niet handmatig gebruikt worden in geval van autopech zonder dat er levens in gevaar zijn. Het eCall-systeem gaat ook niet automatisch af bij een aanrijding met alleen blikschade. ECall is een openbare dienst voor algemeen belang, als elke seconde telt. Hiermee dient hetzelfde te worden omgegaan als met een telefonische oproep naar 112. Misbruik is net als bij bellen strafbaar


Andere vragen die beantwoord worden zijn:

  • Wat is eCall?
  • Waarom wordt eCall ingevoerd?
  • Vanaf wanneer werkt eCall in Nederland?
  • Pan European en TPS eCall
  • Wat zijn de voordelen van eCall?
  • Hoe werkt eCall in een auto?
  • Waar gaat de eCall naar toe?
  • Is er verschil in de afhandeling van een Pan European en een TPS eCall?
  • Welke gegevens worden via eCall verstuurd?
  • Hoe wordt het aantal inzittenden vastgesteld?
  • Maakt eCall inbreuk op de privacy van de automobilist?
  • Kan met eCall de rijsnelheid achteraf worden vastgesteld?
  • Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van eCall?
  • Werkt eCall ook als een auto te water raakt en er kortsluiting ontstaat?
  • Werkt eCall ook in het buitenland?
  • Werkt eCall onder alle omstandigheden?
  • Is eCall afhankelijk van de kwaliteit van het mobiele netwerk?
  • Kan in een auto zonder eCall het systeem alsnog worden ingebouwd?

 

Bron: Rijksoverheid

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar als u bent ingelogd. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Verzekeraars willen ongevalsdatarecorder in elk voertuig

Verzekeraars vinden dat voertuigen moeten worden uitgerust met een zogenoemde Event Data Recorder (EDR), zodat bij een ongeluk de ongevalsomstandigheden snel beschikbaar komen. Na een ongeval kan een onafhankelijke partij, bijvoorbeeld de politie, de ongevalsdata uitlezen. De verzekeraar kan dan snel een oordeel vormen over de aansprakelijkheid. Dat leidt tot snellere afwikkeling van (letsel)schade. Dit meldt het Verbond van Verzekeraars.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

28 mrt 2018

Laatst gewijzigd

28 mrt 2018

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.