MijnFintool

Nieuws

Bank mag betaald advies verplichten bij herfinanciering

Consument klaagt erover dat de Bank hem bij het aangaan van een nieuwe hypothecaire geldleningsovereenkomst, verplicht eerst advies in te winnen. Het behoort in beginsel tot de beleidsvrijheid van de Bank om te bepalen of en onder welke voorwaarden zij een overeenkomst van hypothecaire geldlening met klanten, in dit geval Consument, aangaat.

Het gaat in de kwestie om een man die op 17 december 2013 een hypothecaire geldlening bij ABN Amro heeft afgesloten. De hypotheek was een zogenoemd maatwerkkrediet, in het kader waarvan een bedrag van € 59.000 in rekening-courant ter beschikking werd gesteld. De hypotheek had een looptijd tot 1 april 2017.

Nieuw maatwerkkrediet

Als de einddatum nadert geeft de man aan dat hij het krediet wil verlengen. Op 19 april bevestigt de bank schriftelijk dat de klant een oriëntatiegesprek heeft gehad voor een nieuw maatwerkkrediet. Als man verder wil gaan in het adviestraject moet hij daarvoor advieskosten betalen à € 1.575. Als de man daadwerkelijk een nieuw krediet wil afsluiten betaalt hij ook nog afhandelingskosten.

Afhandelingskosten niet gerekend

De man tekent de adviesofferte met de aantekening dat hij dit onder protest doet en op 26 mei wordt er een nieuwe hypotheek gesloten in de vorm van een rekening courant-faciliteit. In weerwil van de adviesofferte brengt de bank de afhandelingkosten niet in rekening.

‘Overbodig en nutteloos adviesrapport’

Voor de klant is die geste niet voldoende. Hij eiste de advieskosten terug omdat de  herfinanciering volgens hem ook via een ‘execution only’ traject afgehandeld kunnen c.q. moeten worden. Bovendien zou het het opgestelde adviesrapport overbodig en nutteloos zijn, kon hij niet naar een andere geldverstrekker en was het handelen van ABN Amro niet in zijn belang.

Persoonlijke financiële situatie

Kifid maakt in haar uitspraak gehakt van de motivatie die de klant hanteert.

'Anders dan de blote stelling van Consument, is uit de stukken ook niet gebleken dat hij niet bij een andere geldverstrekker terecht kon. Daarnaast heeft de Commissie in de overgelegde stukken geen aanknopingspunt gevonden dat wijst in de richting van misbruik van omstandigheden door de Bank. Hierbij merkt de Commissie nog op dat, veronderstellende wijs ervan uitgaande dat Consument inderdaad niet de mogelijkheid had om zijn krediet bij een andere geldverstrekker te herfinancieren, de Bank alsnog Consument had mogen verplichten eerst advies in te winnen, voordat zij een overeenkomst van hypothecaire geldlening met hem zou aangaan

 

“Dat de Bank als vereiste stelt dat Consument eerst advies inwint over zijn persoonlijke financiële situatie is niet in strijd met de wet, gedragscode of anderszins, hoezeer de Commissie ook begrijpt dat Consument de kosten hiervoor liever niet maakt.”

Modules & dossiers

Opvoerdatum

04 jun 2018

Laatst gewijzigd

05 jun 2018

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1