“Uit het kredietregister blijkt dat ook consumenten met een negatieve registratie in aanmerking komen voor een financiering. Bijvoorbeeld voor de financiering van een telefoon, creditcard, of een consumptief krediet. Het statement dat consumenten in zo’n geval geen krediet kunnen krijgen behoeft dus enige nuance. De keren dat er geen krediet wordt verstrekt, leert ons dat er dan vaak echt sprake is van schuldenproblematiek. Dit geeft aan dat de kredietverstrekkers in staat zijn onderscheid te maken tussen consumenten met tijdelijke en langdurige betalingsproblemen”, aldus Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR.
Verleend krediet 2018 |
Januari/mei |
januari |
februari |
maart |
april |
mei |
Kredieten verstrekt bij geregistreerde kredietnemers in deze periode * |
574.255 |
121.419 |
108.503 |
115.700 |
108.488 |
120.145 |
|
|
|
|
|
|
|
Kredieten verstrekt aan kredietnemers met een negatieve registratie |
29.040 |
6.290 |
5.534 |
5.665 |
5.749 |
5.802 |
*BKR weet alleen hoeveel aanvragen kredietverstrekkers hebben geaccepteerd.
Al eerder bleek uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis dat de meeste hypotheekverstrekkers in hun voorwaarden al op voorhand aangeven dat zij krediet kunnen verstrekken, ondanks betalingsproblemen in het verleden. Ook geven de voorwaarden die gelden bij het verkrijgen van een hypotheekgarantie (NHG) aan dat een ontstane achterstand in het verleden geen belemmering vooraf is. Het kredietregister van BKR geeft geen inzicht in hoeveel mensen met een negatieve registratie ook daadwerkelijk een kredietaanvraag bij een kredietverstrekker hebben gedaan.
Met de publicatie van deze cijfers maakt BKR een start met het regelmatig publiceren van cijfers uit het stelsel van kredietregistratie. “Partijen hebben ons erop gewezen dat we hier een stap kunnen maken. Die handschoen pakken we op”, aldus Van den Bosch.
Bron: BKR
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99