Teveel keuze kan - zeker bij mensen met weinig financiële kennis - zelfs verlammend werken. Het stimuleren van betrokkenheid is wel van belang: kennis over de eigen pensioensituatie voorkomt dat mensen te laat worden geconfronteerd met inkomenstekort. Communicatie-interventies zoals framing en beeldgebruik kunnen hierbij helpen.
Uit het onderzoek onder Zweedse deelnemers blijkt dat als mensen keuze hebben, ze er zonder intensieve promotie vanuit overheid of fonds nauwelijks gebruik van maken. Wanneer te veel opties geboden worden, leidt dit bovendien tot keuzestress bij degenen die wel willen kiezen, wat een negatief effect heeft op het gevoel van financieel welzijn. Als het gaat om keuze, wordt het aantal opties daarom idealiter gelimiteerd en worden keuzes bij voorkeur gelaagd aangeboden. Ook is het belangrijk een goede standaardoptie (default) te hanteren voor mensen die niet willen kiezen, en transparant te zijn over wat die inhoudt.
Kennis over de eigen pensioensituatie kan voorkomen dat mensen te laat worden geconfronteerd met een tekort aan financiële middelen na pensionering. Communicatie-interventies zoals framing, beeldgebruik en interactiviteit in pensioentools kunnen helpen mensen te stimuleren om de eerste stap te zetten in het zoeken naar informatie.
Download: "Paper" (pdf, 24 pagina's)
Bron: Netspar
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668