MijnFintool

Nieuws

DNB publiceert definitieve Q&A ‘Abonnementen: wel of geen verzekering?’

Na publieke consultatie is de definitieve Q&A ‘Abonnementen: wel of geen verzekering?’ gepubliceerd. Daarin staat waar DNB rekening mee houdt in haar beoordeling of bij abonnementen sprake is van een verzekering.

Consumenten krijgen regelmatig abonnementen aangeboden met betrekking tot bijvoorbeeld onderhoud en reparatie van door hen aangeschafte producten. Ook in andere situaties wordt gebruik gemaakt van abonnementen, onder andere in de financiële dienstverlening. Met enige regelmaat rijst de vraag of deze abonnementen worden aangemerkt als een schadeverzekering. In de Q&A wordt weergegeven waar DNB rekening mee houdt in haar beoordeling van dergelijke abonnementen. DNB noemt een aantal voorwaarden waaraan moet zijn voldaan wil er sprake zijn van een schadeverzekering. U vindt de Q&A hier.

Consultatie

DNB heeft de Q&A eerder geconsulteerd. Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen die daarin naar voren zijn gekomen, is de concept-Q&A op een aantal onderdelen verduidelijkt. Om deze wijzigingen inzichtelijk te maken is een feedback statement opgesteld, de link naar dit stuk is opgenomen onder de Q&A.

De Q&A hangt nauw samen met de Q&A ‘Garanties in koopovereenkomsten: wel of geen verzekering?’. In dit feedback statement over abonnementen wordt ook ingegaan op enkele concrete vragen uit de consultatie die ook betrekking hebben op de Q&A over garanties.

Bron: DNB

Modules & dossiers

Opvoerdatum

30 aug 2019

Laatst gewijzigd

30 aug 2019

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1