Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
4 dec 2019 Nieuws

ACM consulteert leidraad bescherming van de online consument

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een concept Leidraad bescherming van de online consument gemaakt. In deze leidraad maakt de ACM duidelijk hoe zij de consumentenregels toepast op veel voorkomende beïnvloedingstechnieken in online beslisomgevingen.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Consumenten moeten een weloverwogen beslissing kunnen nemen over een transactie met een bedrijf. Of zij dat kunnen hangt vaak sterk af van de manier waarop een bedrijf producten, diensten en keuzes aan consumenten presenteert.

Marketing

De ACM ziet dat bedrijven in de online economie gebruik maken van gedragsinzichten bij het inrichten van hun online beslisomgeving. Die inrichting beïnvloedt hoe consumenten hun keuzes maken.

Praktisch document

In de (concept) leidraad geeft de ACM aan waar op grond van consumentenbeschermingsregels de grenzen liggen voor de beïnvloeding van consumenten. Dit doet zij door middel van praktische voorbeelden en uitleg.

Reageren?

De ACM nodigt u uit om te reageren op de concept leidraad. De vragen zijn:

  • Vindt u de voorlichting in de leidraad duidelijk en bruikbaar?
  • Heeft u suggesties voor verbetering?
  • Heeft u suggesties voor aanvulling, bijvoorbeeld met nieuwe voorbeelden

Reageren kan tot en met 16 januari 2020 via beslisonline@acm.nl. Daarna stelt de ACM de leidraad definitief vast. De ACM verwacht in februari 2020 de definitieve leidraad te publiceren.

AFM

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderschrijft de uitgangspunten in deze leidraad. Veel van de handvatten zijn ook relevant voor financiële ondernemingen.

Een groot deel van het aankoopproces om een (financieel) product aan te schaffen is digitaal geworden. De online keuzeomgeving vergroot de mogelijkheid om consumenten fijnmazig te selecteren en in te spelen op (onbewuste) denkfouten. Met als consequentie dat consumenten hierdoor mogelijk keuzes maken dit niet in hun belang zijn. Dit is een van de belangrijke trends en risico’s op de financiële markten, stelt de AFM in Trendzicht 2020.

Internetconsultatie:

Bron: ACM / AFM

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Gedragseconomie en consumptief krediet

De manier waarop een lening online wordt aangeboden, kan de keuzes van consumenten tijdens het afsluitproces (onverwacht) beïnvloeden.
Dit blijkt uit het AFM rapport ‘Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker: invloed van de online keuzeomgeving op leengedrag’.

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2022. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.