Door de Tussenpersoon niet (juist) over het gewijzigde beleid te informeren, meent Consument verder dat de Bank haar zorgplicht heeft geschonden.
Het gaat hier om een tijdelijke afwijking van de voorwaarden, die ten voordele is van Consument.
Door de Bank is nader toegelicht dat sprake was van een uitzonderingssituatie. Doordat de Bank met ingang van 1 januari 2016 heeft besloten om het product ‘hypotheek met rentebedenktijd’ niet meer aan te bieden, heeft zij vanwege een systeemtechnische beperking besloten haar klanten tijdelijk in een voordeliger regime te plaatsen. Dit betreft volgens de Bank een beleidswijziging die zij niet heeft gecommuniceerd met haar klanten en andere stakeholders. Dit brengt met zich de conclusie dat de Tussenpersoon niet kon weten dat sprake was van een afwijking van de oorspronkelijke voorwaarden.
Door de Bank is nader toegelicht dat sprake was van een uitzonderingssituatie voor wat betreft het (tijdelijk) boetevrij kunnen aflossen. Dit betreft volgens de Bank een beleids-wijziging die zij niet heeft gecommuniceerd met haar klanten en andere stakeholders. De Tussenpersoon kon hierdoor niet weten dat sprake was van een afwijking van de oorspronkelijke voorwaarden.
Bovendien kan de Tussenpersoon niet verweten worden dat hij op de door Consument gestelde vraag niet uit eigen beweging bij de Bank informeert of de overeengekomen bepalingen nog onverkort gelden.
Door de Tussenpersoon niet (juist) over het gewijzigde beleid te informeren, meent Consument verder dat de Bank haar zorgplicht heeft geschonden. Ook hierbij neemt de Commissie als uitgangspunt de partijafspraken bij het aangaan van de hypothecaire geldlening. Nu het hier immers om een tijdelijke afwijking van de voorwaarden gaat, die ten voordele is van Consument, is het aan de Bank om te bepalen hoe zij hiermee omgaat.
Dit betreft immers de beleidsvrijheid van de Bank. Deze beleidsvrijheid kan worden beperkt door de maatstaven van redelijkheid en billijkheid. De Commissie ziet geen aanleiding om te concluderen dat de Bank met haar tijdelijke (voor Consument voordelige) beleidswijziging de maatstaven van redelijkheid en billijkheid heeft geschonden door Consument niet daarover te informeren. Dit geldt eveneens voor de keuze van de Bank om de Tussenpersoon niet hierover te informeren.
De Commissie wijst de vordering van Consument af.
Bron: Kifid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668