De Commissie overweegt in een tussenuitspraak dat het aan de afzender (in dit geval: de Bank) is om aan te tonen dat de geadresseerde (in dit geval: Consumenten) de brief ontvangen heeft. De Commissie stelt de Bank in de gelegenheid om aan te tonen dat Consumenten de brief ontvangen hebben.
Indien de Bank er niet in slaagt om te bewijzen dat de brief van 15 februari 2013 Consumenten heeft bereikt en de brief geen werking heeft gehad, moet het ervoor gehouden worden dat de Bank zodoende is tekortgeschoten in haar informatieverplichting jegens Consumenten en gehouden is de daaruit voortvloeiende toekomstige schade te vergoeden. De Commissie draagt de Bank op zich nader uit te laten over de door Consumenten ingediende schadevordering.
Daarnaast heeft de Commissie zich uitgelaten over de vraag of de Bank enkel door plaatsing van een publicatie over de fiscale wetswijzing op haar website aan haar informatie-verplichting heeft voldaan. Naar het oordeel van de Commissie vraagt de informatieplicht op grond van artikel 4:20 lid 3 Wft om een actieve informatieverstrekking waarbij de Bank de informatie naar Consumenten brengt. De enkele publicatie op een website kan niet worden gelijkgesteld met het verstrekken van die informatie. Daarmee is de informatie nog niet in het bezit van Consumenten, omdat zij zelf actie moeten ondernemen om deze informatie tot zich te nemen.
De invoering van de Wet herziening fiscale behandeling eigen woning per 1 januari 2013 (hierna ook wel aangeduid als “de fiscale wetswijziging”) heeft ertoe geleid dat het KEW regime voor na 31 december 2012 afgesloten kapitaalverzekeringen is komen te vervallen. Omzetting van op 31 december 2012 bestaande kapitaalverzekeringen in een KEW bleef tot 1 april 2013 mogelijk. Tot 1 april 2013 kon de kapitaalverzekering derhalve worden aangemerkt als KEW. Daarna was het wettelijk niet meer toegestaan.
De Verzekering is bij de aanvraag noch daarna ooit aangemerkt als KEW.
Indien de Bank er niet in slaagt om te bewijzen dat de brief van 15 februari 2013 Consumenten heeft bereikt en de brief geen werking heeft gehad, moet het ervoor gehouden worden dat de Bank zodoende is tekortgeschoten in haar informatieverplichting jegens Consumenten en gehouden is de daaruit voortvloeiende toekomstige schade te vergoeden. De Commissie draagt de Bank op zich nader uit te laten over de door Consumenten ingediende schadevordering.
Bron: Kifid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668