Met het beschikbaar komen van deze gegevens van de overheid is een snelle controle op de juistheid van persoonsgegevens van de klant mogelijk. De pilot maakt de weg vrij om documenten zoals het kopie paspoort of verblijfsvergunning te kunnen laten vervallen.
Op dit moment zijn digitale gegevens van het UWV bruikbaar in het hypotheekaanvraagproces en loopt er een pilot met gegevens van Mijnpensioenoverzicht. Vanaf vandaag komen daar de gegevens van MijnOverheid bij en is het voor hypotheekadviseurs van CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur) en overige gebruikers van de Ockto-app mogelijk klantgegevens uit de BRP geautomatiseerd met Argenta en binnenkort met Aegon te delen.
In de pilot gebruikt de consument een app waarmee hij toestemming geeft om zijn gegevens van MijnOverheid te delen met zijn adviseur en aanbieder. Op dat moment zijn de gegevens uit de BRP via HDN (CA/CX berichten) opvraagbaar voor de geldverstrekker. De geldverstrekkers kunnen hiermee persoonsgegevens controleren op juistheid. Deze werkwijze maakt het mogelijk documenten als de kopie van het paspoort of verblijfsvergunning te laten vervallen. Voor de klant betekent dit dan minder gedoe om bewijsstukken aan te leveren en ook de adviseur hoeft minder administratieve handelingen te verrichten.
De komende maanden testen de pilotdeelnemers het gebruik van de gegevens uit de BRP van MijnOverheid. Als andere adviseurs of geldverstrekkers ook van deze faciliteit gebruik willen maken kunnen zij dit laten weten aan HDN projectleider Gerben Neven, info@hdn.nl
Bron: HDN
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668