Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
20 okt 2020 Nieuws

Klachten over verzekeringen in 2019

Het aantal klachten over verzekeringen is in 2019 met 6% gestegen ten opzichte van een jaar ervoor. Dat blijkt uit een uitvraag van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

In totaal kwamen bij de 176 aanbieders vorig jaar bijna 170.000 klachten binnen over zorg-, schade-, levensverzekeringen.

In het kort

  • Stijging klachten deelmarkt zorg, daling deelmarkten schade en leven
  • Meeste klachten over beheerfase en afhandelingsfase
  • Klachten gemiddeld in 14 dagen afgehandeld

Consumenten dienden bij de aanbieder van hun verzekering vorig jaar bijna 9000 klachten meer in dan het jaar ervoor. Iets meer dan de helft van de in totaal 170.000 klachten gaat over de zorgverzekering. De deelmarkt zorg omvat ook de meeste polissen en daar gaat het meeste geld in om qua premiebedragen. Het aantal klachten over zorgverzekeringen nam met 15% toe, klachten over schade- en levensverzekeringen namen juist iets af in vergelijking met 2018.

Meeste klachten over beheerfase en afhandelingsfase

Behalve de stijging van het aantal klachten in de deelmarkt zorg ziet de AFM dat in de uitgesplitste productcategorieën ook over de motorrijtuigenverzekering 15% vaker wordt geklaagd dan in 2018. De klachten ‘Schade overig’ (waaronder bijvoorbeeld telefoon- en witgoedverzekeringen) lopen juist weer iets terug met 17%.

De AFM-klachtenrapportage geeft daarnaast het aantal geregistreerde klachten per fase van de dienstverlening weer. Het grootste deel van de klachten gaat over de dienstverlening beheerfase (46%). Dit is een brede categorie van klachten die gedurende de looptijd ontstaan. Daarna komen de meest klachten binnen over de afhandelingsfase (41%).

Klacht annuïteitenverzekering heeft langste afhandelingstijd

De AFM heeft ook navraag gedaan naar de duur van de afhandeling van de klachten. Gemiddeld gebeurt dat in 14 dagen. Het blijkt dat de klachten over de annuïteitenverzekering (direct ingaand pensioen) de langste afhandelingstijd hebben, gemiddeld 35 dagen. Klachten over de reisverzekering handelen de verzekeraars gemiddeld in 9 dagen af.

 

Bron: AFM

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Sterke toename ontdekking verzekeringsfraude in 2019

Het aantal bewezen verzekeringsfraudes is in 2019 bijna verdubbeld. In 2019 ontdekten verzekeraars 22.376 fraudezaken, tegen 12.879 zaken in 2018. Hiermee voorkwamen verzekeraars dat een bedrag van 96 miljoen euro onterecht werd uitgekeerd aan fraudeurs.

Lichte daling claims bij schadeverzekeraars

Verzekeringsclaims bij schadeverzekeraars dalen in het tweede kwartaal van 2020 met 5% van 2,88 naar 2,74 miljard euro. Vooral de omvang van autoverzekeringsclaims is gedaald omdat er wegens de coronacrisis minder gereden werd. Claims met betrekking tot arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim zijn gestegen. Dat meldt DNB.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

20 okt 2020

Laatst gewijzigd

20 okt 2020

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2020. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.