Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
16 mrt 2021 Nieuws

Kredietbarometer: daling geregistreerde betalingsproblemen

Sinds de start van de coronapandemie is het aantal mensen met een consumptief krediet afgenomen. Eind 2019 hadden bijna 9,4 miljoen Nederlanders een consumptief krediet, eind december 2020 waren dit er nog geen 8,8 miljoen.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Het percentage Nederlanders met geregistreerde betalingsproblemen nam ook af: van 4,75% van alle inwoners ouder dan 18 jaar eind 2019 naar 4,49% eind 2020. Dit blijkt uit de Kredietbarometer van Stichting BKR, een rapport dat inzicht geeft in het aantal kredieten en betalingsproblemen in Nederland. Het aantal mensen met betalingsproblemen daalde van ongeveer 695.000 eind 2019 naar ruim 657.000 eind 2020. Alleen onder jongeren tot 25 jaar stegen de betalingsproblemen in deze periode.

Stijging betalingsproblemen onder jongeren

Het aantal jongeren tot 25 jaar met geregistreerde betalingsproblemen is nog relatief laag, maar blijft stijgen. Ondanks de dalende trend van het totaal aantal mensen met geregistreerde betalingsproblemen, groeien de problemen in deze groep. Eind 2019 hadden ruim 32.000 jongeren onder de 25 jaar betalingsproblemen, eind 2020 waren dit er ruim 34.000. Het absolute aantal mensen met betalingsproblemen is nog altijd het hoogst onder de groep mensen van 41 t/m 50 jaar, ruim 160.000 mensen in deze leeftijdscategorie hebben een betalingsprobleem. Dit was ook zo eind 2019.

*Definitie betalingsproblemen

Een persoon heeft een betalingsprobleem als hij:

  • Een bepaalde periode achterloopt met betalen en de kredietaanbieder die betalingsachterstand bij ons heeft gemeld;
  • Met een kredietaanbieder een aflossingsregeling heeft afgesproken, nadat zich een situatie van achterstand voordeed;
  • De (rest)vordering in één keer moet betalen, omdat de kredietaanbieder die heeft opgeëist;
  • De (rest)vordering niet helemaal kan terugbetalen en de kredietaanbieder daardoor € 250 of meer afboekt;
  • Gebruik maakt van schuldhulp (saneringskrediet of schuldbemiddeling).

 

Bron: BKR

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Stichting BKR: Aantal consumenten met betalingsachterstanden blijft stabiel

In de eerste helft van 2019 heeft 6,2% van de consumenten een betalingsachterstand op hun krediet. Dit is gelijk aan het percentage over 2018. In absolute aantallen steeg het aantal mensen met een betalingsachterstand de afgelopen 6 maanden met ruim 5.000 naar ca. 675.000. Ook steeg het totaal aantal mensen met een geregistreerd krediet. In totaal zijn er nu meer dan 10,9 miljoen mensen met een geregistreerd krediet. Dit blijkt uit de Kredietbarometer van Stichting BKR.

Rapport BKR Betalingsachterstanden consumptief krediet

Minister Hoekstra informeerde de Tweede Kamer over het vervolg van de ontwikkelingen op de consumptiefkrediet. Tevens is een onderzoeksrapport gepubliceerd over de effecten van de verlaging van de maximale kredietvergoeding.

Algemeen Reglement BKR (januari 2021)

In het Algemeen Reglement van Stichting BKR staat onder andere wanneer iemand wordt geregistreerd, wanneer iemand een bijzonderheidscodering krijgt en wat een consument kan doen als hij het niet eens is met een registratie.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

16 mrt 2021

Laatst gewijzigd

16 mrt 2021

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2021. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.