Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
31 mrt 2021 Nieuws

Verstandige financiële keuzes

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stimuleert dat financiële ondernemingen inzichten in consumentengedrag gebruiken in het belang van consumenten. Zo kunnen zij bijdragen aan verstandige financiële keuzes. De AFM heeft hiervoor drie principes opgesteld en publiceert een rapport met de meest relevante gedragsinzichten voor financiële ondernemingen.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

In het kort

  • Drie principes om gedragsinzichten toe te passen
  • Financiële ondernemingen kunnen verstandige financiële keuzes bevorderen
  • Handvatten om met inzichten aan de slag te gaan
  • AFM gaat graag met financiële ondernemingen in gesprek

Drie principes om gedragsinzichten toe te passen

De AFM heeft drie principes geformuleerd voor het gebruik van inzichten in consumentengedrag. Hiermee schetst de AFM een langetermijnvisie over hoe financiële ondernemingen zich idealiter gedragen als het gaat om de inrichting van de keuzeomgeving, de ontwikkeling van financiële producten en informatieverstrekking.

De principes zijn in het kort:

  • Blijf op de hoogte van de meest relevante consumentengedragsinzichten
  • Gebruik deze inzichten om te bevorderen dat consumenten verstandige financiële keuzes maken
  • Meet de effecten van het gebruik van deze consumentengedragsinzichten

Financiële ondernemingen kunnen verstandige financiële keuzes bevorderen

Financiële ondernemingen kunnen gedragsinzichten gebruiken in het voordeel van consumenten. Menselijk gedrag is namelijk in zekere mate universeel en voorspelbaar. Daarmee bevorderen ze dat consumenten verstandige financiële keuzes maken en kunnen zo een bijdrage leveren aan hun financiële weerbaarheid.

Handvatten om met inzichten aan de slag te gaan

De AFM publiceert gelijktijdig met de principes voor gebruik van consumentengedragsinzichten het rapport ‘Consumentengedrag: begrijpen, sturen en meten’. In dit rapport staan – in lijn met de geformuleerde principes – de gedragsinzichten die de AFM op dit moment het meest relevant vindt. Het rapport biedt financiële ondernemingen handvatten om met de principes aan de slag te gaan.

 

Bron: AFM

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Gedragseconomie en consumptief krediet

De manier waarop een lening online wordt aangeboden, kan de keuzes van consumenten tijdens het afsluitproces (onverwacht) beïnvloeden.
Dit blijkt uit het AFM rapport ‘Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker: invloed van de online keuzeomgeving op leengedrag’.

Effecten van nudging met volgorde en standaardopties

Keuze is een belangrijk thema bij de inrichting van een pensioenstelsel. Uit een Netspar studie blijkt substantiële animo voor keuze in de opbouwfase (tijdelijk meer of minder pensioenopbouw).

Gedragseconomie en de woningmarkt

SEO Economisch Onderzoek heeft een theoretische verkenning gedaan naar de kans dat het benutten van gedragseconomische inzichten het woningmarktbeleid kan verbeteren.

Financiële consumentenkeuzes

Flitspeiling naar financiële keuzes van de Nederlandse consument uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Financiën.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

31 mrt 2021

Laatst gewijzigd

31 mrt 2021

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2021. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.