De eindrapportage geeft inzicht in de verdeling van dit compensatiebedrag per herstelstap uit het UHK. Onderstaande tabel geeft deze verdeling weer en ook de gemiddelde compensatie per klant per stap. In de eerste stap worden complexe gestructureerde rentederivaten omgezet naar een zogeheten noodzakelijk substituut (bijvoorbeeld een renteswap of rentecap). In stap 2 herstelt de bank technische onvolkomenheden om het rentederivaat in overeenstemming te brengen met de onderliggende lening. Stap 3 voorziet in een coulancevergoeding en bij stap 4 worden eventuele verhogingen van renteopslagen vergoed.
Dat het UHK heeft beoogd recht te doen aan de grote verscheidenheid aan klantsituaties, volgt uit de door de AFM gerapporteerde spreiding van de vergoedingen per stap.
Bij stap 2, het technische herstel, is de spreiding van de compensatie bijvoorbeeld vrij groot, variërend van een paar honderd euro tot enkele miljoenen. Dit komt omdat de toepasbaarheid van deze stap, als een derivaat niet goed aansluit bij de lening door een mismatch in bijvoorbeeld de looptijd of omvang van het derivaat en de lening, niet voor alle klanten – in dezelfde mate – geldt.
De coulancevergoeding (stap 3) wordt berekend aan de hand van de omvang, marktwaarde en netto kasstromen van de derivaten van de klant en is gemaximeerd op € 100.000. Deze stap is van toepassing op bijna alle in aanmerking komende klanten, die gemiddeld € 51.000 hebben ontvangen.
Stap |
Totaal |
Aantal klanten |
Gemiddeld |
1. Complexe rentederivaten |
€ 141 miljoen |
878 |
€ 161.000 |
2. Technisch herstel |
€ 310 miljoen |
11.290 |
€ 27.000 |
3. Coulancevergoeding |
€ 883 miljoen |
17.296 |
€ 51.000 |
4. Renteopslagen |
€ 233 miljoen |
6.237 |
€ 37.000 |
In totaal hebben 17.714 klanten het aanbod van hun bank geaccepteerd. Daarmee is de acceptatiegraad 94%. Na acceptatie wordt de compensatie door de banken uitbetaald en worden, indien van toepassing, lopende derivaten en/of leningen conform het UHK aangepast. 1.186 klanten hebben het aanbod niet geaccepteerd; dit is 6% van de klanten die in aanmerking komen voor compensatie. Twee derde (4%) van deze klanten heeft niet gereageerd en een derde (2%) heeft het aanbod afgewezen. In veel gevallen gaat het hier om een compensatieaanbod van € 0, of is er sprake van een faillissement van de klant. 0,4% van de klanten is een juridische procedure gestart.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99