Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
8 jun 2021 Nieuws

Aandachtspunten voor personalisatie van premies en voorwaarden

De AFM komt met negen aandachtspunten voor de verzekeringssector voor het op een persoon toesnijden (personaliseren) van premies en voorwaarden op basis van gedrag en data.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De toepassing van geavanceerde data-analyse voor gepersonaliseerde verzekeringspremies groeit, blijkt uit een recente verkenning van de AFM. Zij constateren dat deze beprijzingstechnieken voordelen bieden, maar ook negatieve effecten kunnen hebben.

In het kort

  • Voordeel: beloning van veilig gedrag, nadeel: risico op onverzekerbaarheid
  • Aandachtspunten om risico’s te verkleinen
  • Oproep tot dialoog tussen alle betrokken stakeholders

Voorbeelden zijn verzekeringen die rijgedrag of levensstijl meten. De toenemende beschikbaarheid van data, geavanceerdere modellen en algoritmes stellen verzekeraars in staat om premies en polisvoorwaarden te personaliseren. Wie veilig rijdt en gezond leeft, betaalt een lagere premie dan iemand die meer risico neemt.

Voordeel: beloning van veilig gedrag, nadeel: risico op onverzekerbaarheid

Gedragsbeprijzing kan leiden tot veiliger gedrag, een lagere schadelast en welvaartswinst. Het kan ook verhinderen dat een branche als geheel, bijvoorbeeld taxi’s, wordt uitgesloten. Tegelijkertijd kan geavanceerde risicoselectie leiden tot onverzekerbaarheid, en het niet langer kunnen vergelijken van verzekeringsproducten. Zeker als ook polisvoorwaarden worden gepersonaliseerd.

Aandachtspunten om risico’s te verkleinen

Met negen aandachtspunten geven wij de sector mee om met oog voor de kansen, de risico’s te verkleinen bij het inzetten van gepersonaliseerde beprijzing. Voorbeelden hiervan zijn het niet verplichtstellen van het delen van gedragsdata, het borgen van de verzekerbaarheid van klanten, en het rekening houden met hoe beïnvloedbaar het gemeten gedrag is.

 

Bron: AFM

 

Solidariteitsmonitor

“De risico’s die de AFM nu benoemt in haar onderzoek, constateerden wij ook in ons position paper ‘Grip op Data’ uit 2016,” vertelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond in een reactie op het rapport. “Dat rapport heeft geleid tot de zogeheten Solidariteitsmonitor waarmee het Verbond vanaf 2017 jaarlijks meet wat de eventuele effecten zijn van het gebruik van big data door verzekeraars op premiedifferentiatie. Door jaarlijks te vergelijken of de premies van particuliere verzekerden dichter bij elkaar komen te liggen of juist verder uit elkaar lopen, willen wij voorkomen dat de spreiding ongemerkt oploopt.” 

Ethisch kader

Naast de Solidariteitsmonitor heeft het Verbond vorig jaar een Ethisch kader geïntroduceerd dat van toepassing is op alle leden (ruim 95 procent van alle Nederlandse verzekeraars is lid van het Verbond). Het kader bestaat uit diverse vereisten met uitgangspunten waar verzekeraars mee aan de slag kunnen vanuit het centrale principe ‘klantvertrouwen’. Het kader is een hulpmiddel voor verzekeraars om zorgvuldig te kunnen bepalen welke data gedreven technieken zij (willen) toepassen en waarom. 

 

Bron: Verbond van Verzekeraars

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

8 jun 2021

Laatst gewijzigd

8 jun 2021

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2021. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.