Geschillencommissie geeft Verzekeraar gelijk en neemt als vaststaand aan dat Consument het polisblad heeft ontvangen. Commissie van Beroep acht daarentegen niet buiten redelijke twijfel dat het polisblad met beveiligingseisen Consument heeft bereikt en veroordeelt Verzekeraar over te gaan tot uitkering van schade.
De Geschillencommissie heeft de klacht van Consument ongegrond bevonden en de vorderingen van Consument afgewezen.
De Geschillencommissie is tot deze beslissing gekomen omdat zij, kort gezegd, van oordeel is dat Verzekeraar voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij op of omstreeks de door Verzekeraar genoemde vijf data telkens een polisblad met daarop de beveiligingseisen via PostNL aan het adres van Consument heeft verzonden en niet aannemelijk is dat Consument geen van de vijf polisbladen heeft ontvangen. De Geschillencommissie neemt als vaststaand aan dat Consument het polisblad wel heeft ontvangen en ook op de hoogte was van de daarin opgenomen beveiligingseisen. Omdat op het moment van de diefstal van de auto in november 2019 niet aan die beveiligingseisen was voldaan, heeft Verzekeraar op goede gronden dekking geweigerd.
Ook in beroep is de kernvraag of kan worden aangenomen dat het polisblad waarin de door Verzekeraar gestelde beveiligingseisen waren geformuleerd, Consument heeft bereikt. Uitgangspunt is dat de Verzekeraar moet aantonen dat Consument het polisblad heeft ontvangen. Bij de beoordeling van de vraag of Consument het polisblad heeft ontvangen, zal de Commissie van Beroep ervan uitgaan dat Verzekeraar voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij op de door haar genoemde data telkens een polisblad met vermelding daarin van de beveiligingseisen aan Consument heeft verzonden. Deze verzending is, zo volgt uit de stellingen van Verzekeraar, per gewone post geschied. Van de zijde van verzekeraar is ter zitting op de vraag van Consument waarom stukken als de onderhavige niet per aangetekende post worden verstuurd, geantwoord dat dit berust op een keuze van Verzekeraar ‘omdat het niet rendabel is om alles aangetekend te versturen’ en dat er zeer zelden iets mis gaat.
De Commissie van Beroep neemt hierbij ook in aanmerking dat het niet-verlenen van dekking ingrijpende gevolgen kan hebben voor een consument.
De Commissie van Beroep neemt verder in aanmerking dat een verzekeraar geschillen als hier aan de orde betrekkelijk eenvoudig kan voorkomen, bijvoorbeeld door een polisblad met tot dan toe onbekende beveiligingseisen, die verval van dekking tot gevolg kunnen hebben, aangetekend te versturen.
Lees hier de volledige uitspraak.
Bron: Kifid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668