De werkwijze van Kifid voor de behandeling van klachten en beroepen verandert niet. De vertrouwde manier van werken is wel duidelijker opgeschreven in de vorm van vragen en antwoorden. In het reglement van de Commissie van Beroep in de vorm van vragen en regels. Bij gebruik van het online reglement betekent een muisklik op een vraag in de inhoudsopgave, dat je direct terechtkomt bij het antwoord of de regel. Daar waar in het reglement wordt verwezen naar andere vragen/antwoorden of regels, kom je met een muisklik op de verwijzing direct bij de desbetreffende informatie. Soms is het gebruik van moeilijke begrippen onontkoombaar; in een apart kader is dat begrip dan nader uitgelegd. Daarnaast is gebruik gemaakt van enkele infographics en tabellen om informatie overzichtelijk en beeldend weer te geven.
Tot nog toe was er een apart reglement voor consumentenklachten en aparte reglementen voor klachten van kleinzakelijke ondernemers. En ook voor de behandeling van beroepen waren er aparte reglementen van toepassing. In de nieuwe reglementen, die vanaf 1 april 2022 gelden, zijn het reglement voor consumenten en de reglementen voor kleinzakelijke ondernemers samengevoegd tot één reglement. Dit betekent dat Kifid straks één reglement heeft voor de behandeling van klachten door de Geschillencommissie en één reglement voor de behandeling van beroepen door de Commissie van Beroep. Specifieke informatie die alleen geldt voor consumenten of alleen voor kleinzakelijke ondernemers is in de nieuwe reglementen te vinden in afzonderlijke hoofdstukken.
Downloads:
Bron: Kifid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99