In het Platform hypotheken 2021 lag de focus op flexibiliteit in de hypothecaire kredietverstrekking. De financiële gevolgen van de coronacrisis en het woningtekort dwingen de sector om flexibeler te zijn in processen en producten. Zo moesten consumenten ineens meer online kunnen regelen voor hun hypotheek en zijn er diverse oplossingen verschaft aan consumenten die tijdelijk hun maandlasten niet hebben kunnen betalen. Het is daarbij niet de bedoeling dat flexibiliteit in financieringsmogelijkheden leidt tot structureel meer leenruimte. Meer leenruimte versterkt namelijk de stijging van de huizenprijzen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat juist kwetsbare groepen (zoals starters, lagere inkomensgroepen en flexwerkers) nog meer moeten lenen of toegang tot de koopwoningmarkt verliezen.
Door het beperkte aanbod van woningen zijn andere woonvormen in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn de zogenaamde kangoeroewoningen, waarbij er twee woningen onder één dak zijn. In deze constructie woont een oudere of zorgbehoevend persoon (semi)zelfstandig bij een familielid. Daarnaast worden vaker flexwoningen gebouwd. Dit zijn kleine, maar volwaardige woningen die flexibel zijn in hun standplaats. Ook worden steeds vaker tiny houses gebouwd. Dit zijn vrijstaande woningen van maximaal 50 vierkante meter die ook flexibel zijn in hun standplaats. Vaak worden deze woningen gebouwd met een hoge mate van duurzaamheid en energiezuinigheid.
Ook adviseurs willen een rol spelen in het helpen van klanten met (mogelijke)betaalproblemen. Tijdens het Platform bleek dat sommige partijen het provisieverbod, als beperkend ervaren bij het inschakelen van adviseurs bij het oplossen van betaalproblemen. Onder het provisieverbod is een kredietverstrekker namelijk verplicht om advieskosten direct door te berekenen aan de consument. Er hoeft echter geen provisie in rekening te worden gebracht indien de consument betalingsachterstanden of voorzienbare betalingsachterstanden heeft. Ik roep kredietverstrekkers en adviseurs op om waar nodig gebruik te maken van deze uitzondering. De AFM heeft naar aanleiding van bovengenoemd signaal aan de deelnemers van het Platform toegelicht wat de bestaande uitzondering voor consumenten met (voorzienbare) betalingsachterstanden betekent.
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/provisieverbod-uitzonderingen
Bron: Rijksoverheid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668