De stichting 'Koersplan de weg kwijt' zegt volgens De Telegraaf dat consumenten in brochures onjuiste informatie verstrekt kregen over de verwachte opbrengst van hun beleggingsproduct Koersplan. De stichting bereidt een schadeclaim voor, die gezien het grote aantal klanten, zo’n 600.000 in de miljarden kan lopen
Daarmee lijkt voor Aegon nog geen einde gekomen aan de problemen rond beleggingsproducten. De verzekeraar lag eerder onder vuur vanwege de aandelenleaseproducten die via Bank Labouchere verkocht waren en vervolgens door Dexia overgenomen werden. Aegon kocht onlangs mogelijke schadeclaims af met een bedrag van 218 miljoen euro.
In dit geval gaat het om Koersplan van Aegon-dochter Spaarbeleg. De verzekeraar zou de maandelijkse inleg van beleggers op de beurs in een beleggingsfonds van Aegon beleggen en vervolgens belastingvrij uitkeren. Veel klanten raakten teleurgesteld omdat de door Aegon opgebouwde waarde aanzienlijk lager was dan wat zij maandelijks hadden ingelegd. Aegon wees elke kritiek steevast af met de verwijzing naar het slechte beursklimaat.
Bron: De Telegraaf, 17-03-2005
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99
Na 5 jaar bleek de waarde van Spaarbeurs gehalveerd en na 7 jaar 60 % van de inleg. Idem dito voor Pensioenbeurs= belastingvrij voor later sparen. na enig onderzoek bleek dat de kosten van de beide produkten met voorrang verhaald werden op de opbrengst, vandaar het gerin ge resultaat.
over dit aspekt heeft nooit iemand van Aegon of Aetax ons iets verteld. Sterker, de vriendelijke mevrouw van Aetax belde mij op om de looptijd van Spaarbeurs te verlengen naar 20 jaar.......
in mijn naive onnozelheid toegestemd. resultaat: hogere kosten bleek later. Aegon heeft intussen op mijn verzoek de resterende waarde van Spaarbeurs uitbetaald zonder enig schriftelijke verklaring of excuus. IK vind de hele gang van zaken rondom deze Spaar/ beleggingsprodukten een grote verzekeraar onwaardig en ook best wel consument-kwaadaardig. misleidend en sneaky
het verklaart welichtl dat Aegon ook dit jaar toch een positief resultaat voor z'n beleggers neerzet.
Kan iemend mij vertellen wat ik moet doen???? Ik voel mij ook zwaar genomen door spaarbeleg en Aegon . Er komt geen product van deze productverstrekkers meer binnen mijn deur.
Heden las ik in de Telegraaf, dat men een oplossing had bedacht, door de klanten een premieverlaging aan te bieden. Naar mijn mening schieten we daar dus helemaal niets mee op. Dat noem ik geen oplossing van al die verliezen. Voor mij in ieder geval nooit meer een Aegon product.
PERSBERICHT AEGON 17-03-2005
Reactie AEGON op nieuws KoersPlan
In de Nederlandse media is vanmorgen een bericht verschenen over een dreigende claim voor AEGON. De zaak betreft vragen die zijn gesteld over Koersplan, een langlopend unit-linked beleggingsproduct. Een Stichting die stelt vierhonderd klanten te vertegenwoordigen heeft vragen over de rendementen c.q. de manier waarop die rendementen zijn berekend. AEGON heeft de Stichting uitgenodigd om de vragen te beantwoorden.
De Stichting heeft die uitnodiging niet geaccepteerd. AEGON betreurt dat. Er is geen dagvaarding en AEGON neemt afstand van de berichtgeving over dreigende claims.
WAT ER WERKELIJK GEBEURD IS :
Begin februari 2005 heeft de Stichting het voorlopige rapport aan Aegon toegestuurd met de uitnodiging om op de resultaten van het onderzoek inhoudelijk te reageren, voordat het rapport naar buiten zou worden gebracht. Vanuit het oogpunt van zorgvuldigheid vonden we het essentieel om Aegon eerst de gelegenheid te geven op het rapport te reageren. Op 2 maart 2005 heeft daarom een gesprek plaatsgevonden met Aegon waarbij zowel een vertegenwoordiger van het bestuur als de opsteller van het rapport aanwezig was. Tijdens dit gesprek zijn door de heer J. Driessen directeur communicatie van Aegon diverse toezeggingen gedaan. De belangrijkste waren:
1. Het geven van een verklaring bij de stellingname van Aegon dat eerder
door Spaarbeleg verstrekte rendementscijfers niet juist zouden zijn.
2. Het verstrekken van rendementscijfers die volgens Aegon wel juist zouden zijn, voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring zodat deze cijfers onafhankelijk getoetst zouden zijn.
3. Het verstrekken van de berekeningsuitgangspunten voor de brochures in de jaren 1989 tot en met 1994.
4. Het verstrekken van overlijdensrisicopremies, aangezien Aegon de stelling in nam dat de gebruikte cijfers direct afkomstig van deelnemers aan Koersplan grotendeels onjuist waren.
Deze afspraken zijn op 2 maart 2005 door ons samengevat in een e-mail die
ter bevestiging is verzonden naar Aegon. Dit ter voorkoming van
onduidelijkheden over de gemaakte afspraken.
Op 11 maart 2005 verstuurde Aegon een fax waarin men aangaf dat we de
cijfers zouden kunnen inzien en dat deze niet zouden zijn voorzien van een
accountantsverklaring. Op maandag 14 maart 2005 hebben wij gereageerd dat wij niet op deze uitnodiging zouden ingaan, omdat:
1. Een inzage van cijfers ons niet in staat stelt deze te toetsen in onze
rekenmodellen.
2. De te verstrekken cijfers niet zouden zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring.
3. Aegon directeur Jan Driessen op 2 maart 2005 veel verdergaande
toezeggingen had gedaan.
Op 15 maart 2005 reageerde Aegon op onze fax: men volharde in de eerdere genomen standpunten en nodigde ons nogmaals uit voor een inzage van niet door accountants gecontroleerde cijfers. Nog dezelfde dag hebben wij aangegeven Aegon aan de oorspronkelijke afspraken van 2 maart 2005 te houden.
Het persbericht van Aegon is dus de halve waarheid: het klopt dat we de
uitnodiging niet accepteerden. Daarvoor hadden wij de hiervoor gemelde drie zwaarwegende redenen. Het persbericht van Aegon wekt de suggestie dat zij graag wilden meewerken en dat de stichting daar niet op in is gegaan. De werkelijkheid is echter dat Aegon binnen anderhalve week aangaf de eerdere gemaakte toezeggingen niet te willen nakomen en het toegezegde door een accoutants gecontroleerde cijfermateriaal niet meer wilde verstrekken.
Al deze afspraken zijn per fax en per e-mail gedocumenteerd. Hoewel het
persbericht van Aegon niet feitelijk onjuist is, schetst het persbericht een
eenzijdig beeld van het voorgaande traject. Daarom vinden we het van belang u op de hoogte te brengen van wat er werkelijk is gebeurd. De Stichting neemt dan ook afstand van het hetgeen is gemeld in het persbericht van Aegon.
De berichtgeving van Aegon ten aanzien van een nog niet ontvangen
dagvaarding is juist: de Stichting staat nog steeds open voor overleg met
Aegon, ondanks het feit dat Aegon eerdere afspraken niet is nagekomen.
De Stichting is teleurgesteld in het feit dat Aegon afspraken niet nakomt
die zijn gemaakt met een van haar directeuren.
_________________
M.v.g. René Boosten, bestuur Stichting Koersplan de weg kwijt.