De opvattingen van de consument om wel of niet met een tussenpersoon zaken te doen, leveren ook boeiend materiaal op. Meer dan de helft van de consumenten denkt dat verzekeraar en tussenpersoon vooral handelen uit eigenbelang. Maar liefst driekwart van de groep consumenten die vooral direct met verzekeraars zakendoet, verdenkt de tussenpersoon ervan vooral uit eigenbelang te handelen. Dat verklaart hun keus. Opvallender is dat nog altijd bijna een kwart van de ‘tussenpersoonklanten’ denkt dat deze vooral handelt uit eigenbelang. “De keus om direct zaken te doen met een verzekeraar”, zo concludeert de monitor, “lijkt dus eerder gestuurd door het gebrek aan vertrouwen in de tussenpersoon dan door het vertrouwen in verzekeraars.”
Het hoofdstukje kosten, winsten en uitkeringen is een ‘black box’ voor de consument. Die heeft daar echter wel ideeën over, al hebben die niets met de werkelijkheid te maken. Verzekeraars keren meer uit, verdienen minder, en hun kosten zijn hoger dan de consument denkt. Als de tussenpersoon zijn inkomen van de klant moest hebben, zou hij een karig bestaan leiden. Voor de dienstverlening van de tussenpersoon wil de helft van de klanten het liefst niets hoeven betalen, en als het dan toch zou moeten, vindt hij vijftien euro per uur gemiddeld mooi genoeg. Het liefst ziet de consument dat de provisie een vast bedrag is in plaats van (nu) een percentage van de premie.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 25-03-2005
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99