Per e-mail van 20 december 2023 heeft de bank onder meer als volgt gereageerd op de klacht van de consument:
“(…) Indien u slachtoffer bent van oplichting zijn er mogelijkheden voor uw bank om de NAW gegevens van de ontvanger op te vragen zodat u zelf een civiele procedure kunt starten. Dit kan enkel als de gelden zijn overgemaakt naar een Nederlandse bankrekening van één van de banken die lid is van de Betaalvereniging Nederland.
In uw geval heeft u echter via uw Creditcard een betaling gedaan aan [bank 2] en is er geen sprake van het rechtstreeks overmaken van gelden naar een bankrekening. [bank 2] fungeert hiermee namelijk als money transfer bedrijf. Online betalingen aan money transfer bedrijven worden veelal contant in ontvangst genomen door de ontvanger of direct doorgeboekt.
Veelal is er dan ook geen mogelijkheid om navraag of onderzoek uit te voeren naar de (anonieme) ontvanger van de gelden. Wij hebben echter onze afdeling Fraude Creditcards verzocht om toch bij [bank 2] na te vragen of de gegevens van de ontvanger achterhaald kunnen worden. In dit kader verzoeken wij u wel ons te voorzien van een kopie van de door u gedane aangifte. (…) Deze afdeling zal u daarna ook informeren omtrent de uitkomst en de eventuele verdere mogelijkheden. (…)”
De bank heeft vervolgens de NAW-gegevens van de ontvanger alsnog ontvangen van bank 2, maar is van oordeel dat zij deze op grond van de PNBF niet zondermeer aan de consument mag verstrekken. De bank heeft bank 2 vervolgens gevraagd om toestemming te geven om de begunstigde te mogen benaderen met het verzoek om het betreffende bedrag terug te boeken. Op dat verzoek heeft bank 2 niet gereageerd.
Aan de commissie ligt de vraag voor of de bank op grond van de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (hierna: PNBF) ertoe kan worden gehouden de NAW-gegevens van de begunstigde aan de consument te verstrekken.
…
De commissie is echter van oordeel dat de bank niet kan worden verplicht om de NAW-gegevens van de begunstigde aan de consument te verstrekken en licht dit als volgt toe.
Is de bank op grond van de PNBF verplicht om de gegevens van de begunstigde aan de consument te verstrekken?
In de PNBF staat onder meer dat consumenten onder bepaalde voorwaarden, als zij via het internet of aan de telefoon zijn opgelicht, de NAW-gegevens kunnen opvragen van de rekeninghouder. Eén van die voorwaarden is dat de betaling dient te zijn gemaakt van de bank van de consument naar het IBAN van de oplichter, met een overboeking of een betaalverzoek. Vaststaat dat de overboeking door de consument niet rechtstreeks aan de oplichter is verricht, maar aan bank 2. Daarmee is niet voldaan aan de voorwaarden van de PNBF en de bank is dan ook niet verplicht om op grond van de PNBF de NAW-gegevens van de begunstigde aan de consument te verstrekken.
Lees hier de volledige Kifd uitspraak.
Bron: Kifid
Zie ook:
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668