MijnFintool

Nieuws

Telefoonnummer is geen rekeningnummer...

De consument is opgelicht en heeft dat gemeld bij de bank. Hij stelt dat de bank meer had moeten doen om hem te helpen zijn geld terug te krijgen. De bank heeft toegelicht waarom zij de NAW-gegevens van de begunstigde niet aan de consument heeft verstrekt.

Telefoonnummer

De commissie volgt de bank in haar stelling dat de bank de NAW-procedure pas hoefde te doorlopen zodra het rekeningnummer van de fraudeur in het LMIO-register stond. Dat is immers een voorwaarde van de NAW-procedure. De consument heeft op 25 maart 2024 gemeld dat het rekeningnummer in het LMIO-register stond. Voor die tijd hoefde de bank de NAW-procedure dus niet te doorlopen.

Verstrekken van de NAW-gegevens van de fraudeur na 25 maart 2024

Volgens de NAW-procedure stuurt de bank een brief naar de begunstigde met het verzoek om de consument terug te betalen. Als de begunstigde na 21 dagen niet terugbetaald heeft, geeft de bank de NAW-gegevens aan de consument. De bank heeft na 25 maart 2024 een dergelijke brief naar de fraudeur gestuurd, maar de bank heeft de NAW-gegevens van de fraudeur niet aan de consument verstrekt omdat haar brief de fraudeur niet heeft bereikt en de NAW-gegevens dus niet compleet waren.

AVG (..)

De commissie is van oordeel dat de bank onvoldoende heeft onderbouwd waarom zij de NAW-gegevens niet kan verstrekken.

Ten eerste is niet komen vast te staan dat de fraudeur niet meer op het haar bekende adres woont. Het enkele feit dat de brief aan de fraudeur aan de bank is teruggestuurd met daarop de tekst dat hij daar niet meer woont, is onvoldoende om vast te stellen dat het adres en de woonplaats niet meer kloppen.

Daarnaast staat onbetwist vast dat de naam van de fraudeur wel klopt. De bank heeft in algemene zin genoemd dat zij aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moet voldoen, maar niet gemotiveerd waarom die regelgeving haar nu verhindert om de NAW-gegevens met de consument te delen. De commissie is dan ook van oordeel dat de bank de bij haar bekende naam, adres en woonplaats (NAW) van de fraudeur met de consument
moet delen, zodat hij een civiele procedure tegen hem kan instellen.

De beslissing

De commissie beslist dat de bank de NAW-gegevens van de fraudeur deelt met de consument, binnen twee weken nadat deze beslissing aan partijen is verstuurd.

 

Lees hier de Kifid uitspraak.

 

Bron: Kifid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

02 sep 2024

Laatst gewijzigd

02 sep 2024

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1