Volgens de onderzoekers hebben consumenten maar beperkt belangstelling voor de achtergronden van verzekeringen en geldzaken. Illustratief voor de beperkte financiële kennis van de gemiddelde consument is dat 31 procent denkt dat de Tweede Kamer het wettelijk toezicht op de verzekeringsbranche houdt. Slechts zes procent weet De Nederlandsche Bank te noemen als één van de toezichthouders, terwijl ruim een kwart denkt dat de Consumentenbond met het toezicht is belast. Ook illustratief is volgens de onderzoekers dat consumenten consequent verkeerd inschatten hoeveel winst de verzekeraars behalen. Ze denken dat verzekeraars van iedere euro premie 31 cent overhouden. In 2004 dacht de consument nog dat het 30 cent was, in 2003 31 cent, maar in werkelijkheid ligt de winst over de jaren 2000 tot en met 2004 op gemiddeld vijf cent. Aan de andere kant wil de consument wel graag weten hoeveel provisie zijn tussenpersoon krijgt. In toenemende mate zelfs. In de CVS-Consumentenmonitor van 2004 gaf nog maar 46 procent aan dat inzichtelijk zou moeten zijn hoeveel provisie de tussenpersoon krijgt. Dat aandeel is inmiddels toegenomen tot 67 procent.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 06-04-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99