MijnFintool

Nieuws

Telegraaf: “Provisie voor verzekering veel te hoog”

Consumenten betalen duizenden euro's te veel voor hun verzekeringen. Dat zegt Pieter Lijesen van de Nationale Hypotheek Pas op basis van ‘interne stukken van de marktleiders’. De Telegraaf heeft er een grote kop op de voorpagina voor over.

Lijesen haalt in de wakkerste krant van Nederland twee voorbeelden aan. “Op een 30-jarige beleggingshypotheek van 200.000 euro verdient de adviseur meteen bij de verkoop 5140 euro. Dat is exclusief de jaarlijks doorlopende, lagere 'provisie' (beloning) die de klant daarna moet betalen.” Op 2 november kreeg Pieter Lijesen van de Nationale Hypotheek Pas in De Telegraaf ook al aandacht met een variant op dit verhaal.

 

Lijesen zegt verder dat op het afsluiten van totaalpakket verzekeringen bij de grootste aanbieders zoals Fortis, SNS, ING en Rabobank door adviseurs gemiddeld 16.166 euro wordt verdiend. “Ook daar moet de klant vervolgens jaarlijks nog de 'doorlopende provisie' bijbetalen. Bij een hypotheek is een overlijdensrisicoverzekering verplicht. Op een verzekerd bedrag van 250.000 euro bij de marktleider Fortis verdient de adviseur die deze polis verkoopt aan een 35-jarige man 4026 euro. Daarnaast betaalt de klant jaarlijks 1342 euro aan jaarpremie om zich tegen de gevolgen van overlijden in te dekken.”

 

“Verreweg het meeste verdient de adviseur echter aan de polis waarmee bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid de hypotheek toch maandelijks wordt afbetaald. Bij de grootste aanbieder, Cardiff, is de helft van deze 'woonlastenbeschermer' - de basisbeloning, inclusief bonus bij hoge omzet - voor de hypotheekadviseur. Gemiddeld betalen particulieren 8000 euro als koopsom, 4000 is dan voor de adviseur.”

 

Bron: Telegraaf, 03-12-2007

 

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

03 dec 2007

Laatst gewijzigd

03 dec 2007

Reacties

Erwin Klein
4 dec 2007
@carola , dat zullen ze gebruiken om nog meer publiciteit te genereren. Het is m.i. de taak van grotere organisies om tegengas te geven. U weet wel , die zogenaamde belangen behartigers
met die goede lobby in den haag. Ze vreten jaren allen uit de ruif en als de ruif kapot gemaakt wordt hebben ze de mond vol van transparantie , professionalisering enz. Helemaal eens , maar als je eigen leden welke je zo hoog in het vaandel hebt op deze manier geschoffeerd worden zou je m.i. in moeten grijpen. Ook de goede deskundige adviseur zal in de praktijk merken dat de klant wantrouwend word. Dit soort ellende maakt ook dat je haast niet meer durft te melden wat je beroep is als mensen daar naar vragen. Als je in een mooie auto rijdt en je verteld dat je hypotheekadviseur bent wordt je anders beoordeeld als dat je verteld dat je een groothandel in onderbroeken hebt.
Corné Janssen
3 dec 2007
Weer zo'n sensatieverhaal zonder nieuwe feiten. Volgens mij hebben critici en overheid al eerder dergelijke zaken tot Nationaal nieuws gebombardeerd. Het wordt tijd dat er eens een einde aan komt. Maar ja, zolang de media geintresseerd blijft in het schrijven van sensatie verhalen zal het einde nog lang op zich laten wachten. Gelukkig is de consument prima instaat om de indianenverhalen en de waarheid te onderscheiden en weet hij als geen ander kennis van hypotheken, verzekeringen, pensioenen en andere financiele zaken van internet te halen en te vergelijken. De tijd dat de adviseur de klant kon sturen naar de aanbieder met de hoogste provisie ligt gelukkig achter ons. De Erkend Hypotheekadviseur die zijn erkenning serieus naleefd en het beste advies aan de consument geeft heeft dus niets van deze verhalen te vrezen. Het beste advies leidt er ook toe dat hij geen buitensporige provisies aan zijn advies verdient. Weer in het belang van de consument. De reden dat de heer Lijesen de absurde provisie bedragen noemt zijn slechts bedoeld voor het verkrijgen van publiciteit voor zijn eigen bedrijf en hebben niets te maken met het geven van goed advies dan wel de financiële belangen van de consument. Nog even en hij staat te verkondigen dat hij geen bonus provisie van de op zijn internet site genoemde bedrijven ontvangt. Ik vind het ronduit triest dat de heer Lijesen zo staat te preken voor eigen parochie, over de rug van de Erkend Hypotheekadviseurs en vervolgens zijn eigen zakken staat te vullen. Ik hoop dat je trots bent op jezelf Lijesen......
Erwin Klein
3 dec 2007
Het is treurig dat dhr van leysen door vele vlagen van verstandsverbijstering getroffen is.

Dat een journalist dit soort onzin publiceert geeft wel de kwaliteit van de krant aan. Ik had me voorgenomen de pen wat minder in azijn te dompelen maar dit grenst toch aan het ongelofelijke. Ik zie het maar als de ultieme frustratie , blijkbaar gelooft de consument dit soort onzin ook niet of hij vindt het wel best.

NHP verlaagt zich tot een absolute bodem in onze bedrijfskolom.

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1