Per 1 januari 2023 wordt de kostendelersnorm gewijzigd zodat inwonende jongeren tot en met 27 jaar niet langer meetellen als kostendelende medebewoner voor hun huisgenoten.
Het kabinet wil ervoor zorgen dat huishoudens met een laag inkomen de energietoeslag van circa € 800 zo spoedig mogelijk ontvangen. Minister Carola Schouten heeft aangegeven dat gemeenten mogen starten met de uitbetaling.
Minister C.J. Schouten gaf antwoord op Kamervragen over "mislopen hypotheekrenteaftrek in de bijstand en woonkostentoeslag". Op dit moment werkt de bijstand zo dat een eventuele hypotheekrenteaftrek op de algemene bijstand in mindering wordt gebracht, waarna betrokkene in aanmerking kan komen voor woonkostentoeslag indien zijn woonkosten dusdanig zijn dat hij deze niet volledig vanuit de bijstand inclusief neveninkomsten kan voldoen.
Het bruto wettelijk minimumloon is per 1 januari 2022 vastgesteld op € 1.725,00 per maand. Ook de fiscale tarieven voor volgend jaar wijzigen. Als gevolg hiervan wijzigt het netto minimumloon, als bedoeld in artikel 37 van de Participatiewet.
De consument klaagt dat de tussenpersoon in 2018 zijn zorgplicht heeft geschonden door haar niet te informeren over de gevolgen van premievrijmaking van de lijfrente-verzekering voor een eventuele bijstandsuitkering.
Per 1 juli 2021 zijn er aanpassingen in het bruto wettelijk minimumloon. Ze gelden voor uitkeringsbedragen en grondslagen op het minimumniveau. De rekenregels geven u hier inzicht in.
Het bruto wettelijk minimumloon is per 1 juli 2021 vastgesteld op € 1.701,00 per maand. In verband hiermee wijzigt per 1 juli 2021 ook het netto minimumloon, zoals bedoeld in artikel 37 van de Participatiewet. Dit heeft gevolgen voor de aan het netto minimumloon gerelateerde bijstandsnormen en grondslagen IOAW en IOAZ.
Deze initiatiefwet geeft gemeenten meer beleidsvrijheid om te beslissen of zij bijstand terugvorderen en een boete opleggen bij schending van de inlichtingenplicht. Op dit moment zijn gemeenten verplicht tot terugvordering en boete bij schending van de inlichtingenplicht, ook als dit onbedoeld was. Dit zorgt voor schrijnende situaties.
Minister Wiebes stuurde de Tweede Kamer een brief over de vergoeding voor fiscale schade. Vergoeding van schade als gevolg van de gaswinning kunnen in sommige gevallen consequenties hebben voor de vermogensrendementsheffing, inkomensafhankelijke regelingen en uitkeringen op grond van de Participatiewet.
De rechter heeft een uitspraak gedaan op een verzoek van de bewindvoerder voor toestemming van het opheffen van de BEM clausule op de rekening van de minderjarigen. Dit in verband met een aanvraag aanvullende bijstandsuitkering van de ouder bij de gemeente.
In een overzicht zijn alle uitkeringsbedragen vermeld. Met de Juninota schetst UWV de definitieve ontwikkelingen in de volumes en in de fondsen over 2019 en presenteert ramingen over 2020 en 2021.
Het bruto wettelijk minimumloon is per 1 juli 2020 vastgesteld op €1.680,00 per maand. In verband hiermee wijzigt het netto minimumloon, als bedoeld in artikel 37 van de Participatiewet per genoemde datum eveneens. Dit heeft gevolgen voor de aan het netto minimumloon gerelateerde bijstandsnormen en grondslagen IOAW en IOAZ.
Voor de vaststelling van het recht op een bijstandsuitkering geldt een vermogenstoets. Hierbij wordt de totale waarde van een lijfrente (pensioenvermogen) en de inleg hierin tot bepaalde grenzen vrijgelaten.
Het bruto wettelijk minimumloon is per 1 januari 2020 vastgesteld op € 1.653,60 per maand exclusief vakantiegeld. In verband hiermee zal het netto minimumloon, als bedoeld in artikel 37 van de Participatiewet per genoemde datum eveneens wijzigen. Dit heeft gevolgen voor de aan het netto minimumloon gerelateerde bijstandsnormen en grondslagen IOAW en IOAZ.
Per 1 januari 2019 wordt de hoogte van een aantal uitkeringen aangepast. Het gaat om de Participatiewet, de IOAW en IOAZ, de AOW, de Anw, de Wajong, de WW, de WIA, de WAO, de ZW en de TW. Dat komt doordat deze uitkeringen gekoppeld zijn aan het wettelijk minimumloon.
Een uitkeringsgerechtigde heeft bijzonder bijstand gekregen, waarbij de gemeente de uitkeringsgerechtigde de verplichting opgelegd om haar woning te verkopen en er alles aan te doen om zo spoedig mogelijk een woning te vinden waarbij recht bestaat op huurtoeslag ingevolge de Wet op de huurtoeslag (verhuisplicht).
Een uitkeringsgerechtigde (Appellante) is in hoger beroep gegaan vanwege een korting op diens uitkering. Appellante heeft in april 2011 een erfenis uit de nalatenschap van haar moeder ontvangen van € 155.396,07. Op 11 november 2015 heeft zij een aanvraag om bijstand ingevolge de Participatiewet (PW) ingediend. Tijdens het intakegesprek op die datum heeft appellante verklaard dat zij is ingeteerd op haar vermogen en onvoldoende middelen uit haar vermogen heeft om in haar levensonderhoud te kunnen voorzien.
De “langdurige werkloosheid werklozen van 55-67 jaar" heeft tot Kamervragen geleid. De toegenomen uitstroom uit de WW van mensen van 55 jaar en ouder wordt voor één derde veroorzaakt louter en alleen door het bereiken van de maximale uitkeringsduur.
In 2015 hadden bijna 152 duizend 15- tot 27-jarigen een uitkering, dat is 6,0 procent van het totaal. In 2014 ging het nog om 160 duizend (6,4 procent). Het gaat hierbij om jongeren met een arbeidsongeschiktheids-, bijstands- of WW-uitkering. Ruim zes op de tien uitkeringsontvangers woonden op zichzelf. Dat meldt het CBS op basis van in de Jeugdmonitor nieuw gepubliceerde cijfers over jongeren met een uitkering.
Per 1 januari 2017 worden de Participatiewet, IOAW en IOAZ, AOW, Anw, Wajong, WW, WIA, WAO, ZW en TW aangepast als gevolg van de stijging van het wettelijk minimumloon per 1 januari 2017. Dit komt doordat deze uitkeringen gekoppeld zijn aan het wettelijk minimumloon. Het minimumloon stijgt van € 1.537,20 naar € 1.551,60 bruto per maand.
De Centrale Raad van Beroep heeft op 6 december 2016 uitspraak gedaan over een zorgbehoevende bijstandsgerechtigde die samenwoont met haar zorgverlener. In die situatie worden een samenwonende broer en zus voor de bijstand niet als gehuwden beschouwd.
De Raad heeft geoordeeld dat er geen rechtvaardiging is voor verschillende behandeling van samenwonende tweedegraadsbloedverwanten (zoals broers en zussen) en andere ongehuwd samenwonenden, indien één van hen zorgbehoevend is. Betrokkene heeft in beginsel recht op bijstand als alleenstaande.
Het wettelijk minimumloon is per 1 januari 2017 vastgesteld op € 1.551,60 per maand. In verband hiermee zal het netto minimumloon, als bedoeld in artikel 37 van de Wet Participatiewet, per genoemde datum eveneens wijzigen.
Tevens zijn de premiepercentages 2017 gepubliceerd.
De Centrale Raad van Beroep heeft beslist dat de invoering per 1 januari 2015 van de kostendelersnorm in de bijstandswetgeving is toegestaan. De kostendelersnorm houdt in dat als een woning wordt gedeeld met meer volwassenen, de bijstandsuitkering wordt verlaagd.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.