De consumenten verwijten de bank dat hij slechts voor één leningdeel de rente voor een periode van 7 jaar heeft vastgezet terwijl zij hadden gevraagd om de rente voor beide leningdelen vast te zetten. De bank beroept zich erop dat de consumenten de op hun rustende klachtplicht van artikel 6:89 BW hebben geschonden.
Met het oog op het eindigen van de rentevastperiode van de twee aflossingsvrije delen in augustus 2022, hebben de consumenten op 25 februari 2022 ingelogd op hun digitale bank omgeving.
De commissie acht geen grond aanwezig op basis waarvan de bank voorafgaand of bij het doen van een rente-aanbod had moeten vermelden dat ‘eigen middelen’ bij de bank niet aangetoond kunnen worden met aandelen.
De rente van de hypothecaire geldlening van de consument is - met tussenkomst van zijn financieel adviseur - verlaagd door taxatie van de woning en rentemiddeling. In de toepasselijke voorwaarden staat dat de rente die vergoed wordt over de bankspaarrekening gelijk is aan de rente die de consument is verschuldigd voor de bankspaarhypotheek.
Een Consument wenste een hypotheek aan te vragen vanwege een verbouwing. In het adviesrapport was geen rekening gehouden met een in de registers van het BKR ten name van consument vermelde achterstandscode. Consument was van deze achterstandscode niet op de hoogte.
Een consument wenst niet de gehele factuur van de hypotheekadviseur te betalen. Door het (alsnog) inbrengen van €700 aan eigen middelen, viel de hypotheek in een lagere schuld-marktwaardeverhouding.
Consument heeft een hypothecaire geldlening. Vanwege de aanstaande afloop van de rentevastperiode heeft de Bank aan Consument een nieuw renteaanbod uitgebracht voor een nieuwe rentevastperiode. In de periode van het aanbod en verlengingsdatum is de rente gedaald. Consument wenst deze verlaging doorgevoerd te krijgen.
Consument heeft zich tot de Adviseur gewend voor advies en bemiddeling bij het verkrijgen van een financiering voor een aangekochte woning. Daarbij heeft de Adviseur Consument geadviseerd een taxatie te laten uitvoeren van het onderpand ten behoeve van de financieringsaanvraag. Consument heeft dit gedaan en hier kosten voor gemaakt.
Via een tussenpersoon hebben Consumenten een hypothecaire geldlening afgesloten bij de Bank. Daarbij heeft de Bank een onjuist renteaanbod gedaan, door daarin een duurzaamheidskorting van 0,4 procentpunt te verlenen.
Consument klaagt over de door de Adviseur uitgevoerde advieswerkzaamheden. De Commissie komt tot de conclusie dat de Adviseur deze werkzaamheden naar behoren heeft uitgevoerd en dat de vordering van Consument daarom wordt afgewezen.
Consument heeft een hypotheekofferte met vergoedingsrente bij verkoop van de woning geaccepteerd. Vooraf heeft de consument deze voorwaarde wel gelezen, maar na gedeeltelijke toelichting van de adviseur een verkeerde conclusie getrokken.
Consument stelt dat een hypotheekadviseur heeft verzuimd bij de bank te rappelleren of bij Consument na te vragen wat de stand van zaken was ten aanzien van het verzoek tot rentewijziging.
Per 1 januari 2018 wijzigen de leennormen. De maximale hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning wordt 100%. Ook veranderen de inkomensnormen. Deze leennormen gelden dan voor iedereen die vanaf volgend jaar een bindend hypotheekaanbod krijgt. Dus ook voor diegenen die in 2017 een hypotheekaanvraag doen en pas in 2018 een definitief aanbod ontvangen.
Zowel de Bank als de Adviseur heeft een fout gemaakt en ook de Consument treft blaam. De Bank heeft een offerte uitgebracht die niet conform de aanvraag was (aangevraagd was een lening met een variabele rente).
Volgens Algemeen Dagblad (dit is nog niet officieel bevestigd door Rijksoverheid / AFM) gaat de AFM een belangrijke regel rond de hypotheekverstrekking wijzigen. Niet het moment van aanvragen van de hypotheek(offerte) maar het moment dat de bank (finaal) akkoord gaat met de aanvraag, geldt als officiële peildatum. Dit heeft impact op de maximale te verkrijgen hypotheek (toetsing 2016 of 2017) en de Loan to Value.
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en Hypotheken Data Netwerk (HDN) gaan samen onderzoeken hoe de vastgoedketen verder kan worden geïntegreerd. Hiervoor is vrijdag een intentieverklaring gesloten. KNB en HDN gaan uitwerken hoe hun eigen platforms aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zodat intermediairs en notarissen onderling berichten kunnen uitwisselen. Dit meldt KNB.
Partijen zijn een opdracht van dienstverlening overeengekomen, waarop handgeschreven de tekst ‘geen offerte is geen kosten’ is vermeld. Tussen partijen is onenigheid ontstaan over de uitleg van deze bewoordingen. De Commissie oordeelt dat dient te worden gekeken naar de zin die partijen over en weer aan elkaars verklaringen en gedragingen mochten toekennen en hetgeen zij in dat kader redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten (Haviltex-criterium).
Een consument heeft een hypotheekofferte geaccepteerd na de geldigheidsdatum ervan een hypotheekofferte. Niet gebleken is, dat de Bank had moeten weten dat de offerte getekend onderweg was. De door Consument ingeschakelde tussenpersoon heeft de Bank te laat op de hoogte gebracht van de acceptatie van de offerte.
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen heeft begin dit jaar de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) gewijzigd. Vanaf 1 januari 2016 kan het renteverlies tijdens de bouwperiode (indien en voor zover niet begrepen onder de koop-/aannemingssom) onderdeel uitmaken van de waardeberekening van de aan te kopen nieuwbouwwoning.
Na de zomer was de stijgende lijn van voor de vakantieperiode al weer opgepakt en deze loopt ook in oktober gestaag door. In de afgelopen maand zijn namelijk ongeveer 24.500 hypotheekaanvragen over de lijn gegaan bij HDN. Dit is een stijging van iets meer dan 20% ten opzichte van de maand september. Wanneer de vergelijking gemaakt wordt met dezelfde maand (oktober) van vorig jaar is er sprake van een stijging van maar liefst 58%.
Consumenten krijgen in heel Europa betere bescherming bij het afsluiten van een hypotheek.
CDA-Europarlementariër Corien Wortmann: "Het afsluiten van de juiste hypotheek is vaak erg ingewikkeld. Tegelijkertijd is het één van de belangrijkste financiële producten in je leven. Daarom moeten de bescherming van consumenten en de vakbekwaamheidseisen voor hypotheekadviseurs goed op orde zijn. "
De maximale hoogte van het hypothecair krediet ten opzichte van de waarde van de woning bedraagt vanaf 1 januari 2014 104 procent.
Wat is bepalend voor de peildatum 1 januari?
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.