Minister Paul (SZW) stuurt, mede namens de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en de staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg, de maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA) naar de relatie tussen de AOW en de domeinen wonen en zorg. Vervolgens gaat ze in op de impactanalyse van het objectief partnerbegrip. Ook gaat ze in op hoe het objectief partnerbegrip past in de bredere context van het harmoniseren van de partnerbegrippen in de sociale zekerheid, inkomensondersteuning en fiscaliteit.
Dit V&A 25-007 behandelt de vraag of een pensioenregeling die voorziet in een (aanvullend) arbeidsongeschiktheidspensioen rekening moet houden met een eventuele samenloop van dat (aanvullend) arbeidsongeschiktheidspensioen met de uitkeringen van ouderdomspensioen.
De Belastingdienst (centraal aanspreekpunt pensioenen, CAP) heeft in september 2025 drie actuele V&A’s gepubliceerd over het invaren van pensioenaanspraken in het nieuwe pensioenstelsel. Deze V&A’s geven duidelijkheid over de fiscale toetsing, de toepassing van maxima en de uitzonderingen/overgangsregelingen.
Aanleiding
Als een werkgever in aanvulling op de keuzebegeleiding van de pensioenuitvoerder de kosten van een persoonlijk pensioenadvies voor zijn rekening neemt, is sprake van (belast) loon voor de werknemer (zie KG:204:2023:18).
Een werkgever besluit voor zijn werknemers een zogenoemd pensioen APK-gesprek te verzorgen; een vrijwillig persoonlijk (1-op-1) pensioenadviesgesprek om meer grip te krijgen op de financiële toekomst.
Aanleiding
Werkgevers met een pensioenregeling op basis van een premieovereenkomst met een leeftijdsafhankelijke (met de leeftijd stijgende) staffel, hebben de mogelijkheid om over te stappen op het nieuwe pensioenstelsel conform de Wet toekomst pensioenen (hierna: Wtp). De premieovereenkomst wordt dan niet meer vormgegeven op basis van een leeftijdsafhankelijke staffel, maar op een basis van een gelijkblijvend percentage voor alle leeftijden (hierna: vlakke premie). Dit leidt tot minder inleg voor oudere werknemers en tot meer inleg voor jongere werknemers. Jongere werknemers kunnen naarmate de leeftijd vordert nadeel ondervinden van het nieuwe stelsel, omdat zij geen gebruik meer kunnen maken van de hogere staffelpercentages behorende bij de hogere leeftijdscohorten conform de oude regeling.
De Kennisgroep verzekeringsproducten en assurantiebelasting heeft een standpunt gepubliceerd over de wijze van berekenen van de negatieve uitgaven voor inkomensvoorzieningen als een belastingplichtige zijn pensioen heeft verbeterd bij eerdere volledige benutting van de jaarruimte.
Bij nagenoeg alle pensioenfondsen die overstappen op de nieuwe pensioenregeling is sprake van een compensatieregeling. Compensatie is bedoeld voor actieve deelnemers die een toekomstig nadeel ondervinden van de overstap op een andere premiesystematiek.
Het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie hebben de concepten voor de UPO-modellen 2026 voor pensioenregelingen van voor 1 juli 2023 die niet voldoen aan de Wtp en de bijbehorende handleidingen gepubliceerd.
Het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen heeft 3 V&A gepubliceerd. Of een pensioenregeling met premiestaffels die doorlopen tot vijf jaar na het bereiken van de AOW-leeftijd aangepast moeten worden aan het gewijzigde Staffelbesluit Pensioenen.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.