Beeld AFM in de markt
Enkele beleidsbepalers gaven aan dat zij niet wisten wat zij moesten verwachten van de bezoeken. Zij vroegen zich af of de AFM geen verborgen agenda had. Bij sommige marktpartijen heerst het beeld dat je een probleem hebt als de AFM langskomt. De bedrijfsbezoeken boden ons de mogelijkheid om dit beeld weg te nemen door onze manier van werken nader toe te lichten.
De AFM doet formele onderzoeken maar we staan ook in contact met de markt. Juist in een periode van grote veranderingen vinden we dit belangrijk. We hopen dat u zich vrij voelt om vragen en problemen bij ons neer te leggen. In 2013 hebben we activiteiten verricht om de drempel voor u te verlagen. We hebben bijvoorbeeld seminars en workshops georganiseerd. Ook hebben we de website voor uw doelgroep verbeterd. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd om de website in te richten naar uw wensen en behoeften. Ook in 2014 zullen wij het nodige doen om met u in gesprek te blijven.
Serviceabonnementen
De AFM is in 2013 gestart met een verkennende analyse naar serviceabonnementen omdat steeds meer financiële dienstverleners dergelijke abonnementen aanbieden. Wij verwachten de resultaten van dit onderzoek in de eerste helft van 2014 te kunnen publiceren. Tijdens de bedrijfsbezoeken werden er diverse vragen gesteld over (het gebruik van) serviceabonnementen. Die vragen gingen vooral over het vaststellen van de prijs van serviceabonnementen. Het is belangrijk dat partijen die gebruik maken van serviceabonnementen zich houden aan de kennelijke onredelijkheidsnorm. Deze norm bepaalt dat de vergoeding die in rekening wordt gebracht niet buitensporig mag zijn in relatie tot de verrichte werkzaamheden voor de klant. Op onze website vindt u meer informatie over serviceabonnementen.
Aanstellingsovereenkomsten
Een veel gehoorde klacht ging over aanbieders die steeds vaker de samenwerking met adviseurs en bemiddelaars beëindigen als zij niet voldoende productie aanleveren.
De AFM ziet de samenwerking tussen marktpartijen vooral als een zaak tussen deze partijen. Aanbieders en financiële dienstverleners zijn binnen de grenzen van de wet vrij om met elkaar samen te werken. Dit betekent dat aanbieders niet met alle bemiddelaars zaken hoeven te doen. De AFM vindt wel dat het stellen van omzeteisen indruist tegen de geest van het provisieverbod. Eventuele kwaliteitseisen vanuit de aanbieder moeten er in de eerste plaats op zijn gericht om misstanden te voorkomen.
De komende periode zullen wij de samenwerking tussen partijen blijven volgen. Waar mogelijk dragen we bij aan het vinden van oplossingen. Na een periode van grote verschuivingen kost het tijd om de samenwerking opnieuw vorm te geven. Wij hopen dat partijen het belang van de klant ook in deze transitieperiode centraal stellen.
Vakbekwaamheid
Tijdens de gesprekken ging het vaak over de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Er heerste nog onduidelijkheid over de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Kleinere partijen zien het als een uitdaging om blijvend te voldoen aan alle eisen. Een aantal adviseurs gaf aan tegen de nieuwe (verhoogde) eisen te zijn omdat het nieuwe vakbekwaamheidsstelsel hen zwaar belast. Andere adviseurs zijn juist voorstander van de strengere eisen. Zij verwachten dat de eisen gaan bijdragen aan een betere vakbekwaamheid en daarmee aan betere advisering.
Bron: AFM
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668